Andy McDonald

Toon alleen recensies op Leestafel van Andy McDonald in de categorie:
Andy McDonald op internet:

Categorie: Koken - Kookboeken

First Aid Kitchen First Aid Kitchen

“Met dit boek wil ik jouw houvast zijn. Het staat boordevol uitleg over hoe je iets moet koken, bakken of braden. Tips hoe je restjes kunt verwerken. Maar ook uitleg over kooktechnieken en hoe je jouw gerechten op smaak kunt brengen. Tussen alle tips zitten ook een paar typisch Nederlandse gerechten, met suggesties om er een ander draai aan te geven.”

Andy McDonald presenteert op 24Kitchen het programma First Aid Kitchen. In het programma helpt hij thuiskoks met het oplossen van kookproblemen. Het is hem opgevallen dat veel mensen pakjes en zakjes gebruiken. Hij vermoedt dat het mensen houvast geeft maar zijn ervaring is dat gerechten die met pakjes en zakjes bereid zijn allemaal hetzelfde smaken. Met dit boek wil Andy McDonald de nieuwe houvast van de thuiskoks worden. Koken met verse ingrediënten, kruiden en specerijen is volgens hem goedkoper, authentieker en veel lekkerder.

Dit boek is een uitlegboek. Er staan ook recepten in maar de nadruk ligt op de kooktechniek en algemene handige weetjes. Hoe kun jij bijvoorbeeld jouw smaakgevoel ontwikkelen? Andy legt uit dat naast proeven ook ruiken heel belangrijk is. Aan geuren zitten bovendien vaak herinneringen verbonden. Ook wordt er uitgelegd hoe je een gerecht op smaak moet brengen. Is een gerecht bijvoorbeeld iets te pittig geworden dan kun je dat oplossen door iets zoets toe te voegen.

Bij koken hoort orde in de keuken en een goede hygiëne. Goed de handen wassen dus voor en tijdens het koken! Ook wordt het belang van het gebruik van meerdere snijplanken uitgelegd en staat vermeld welke groentes en fruit het beste buiten de koelkast bewaard kunnen worden. Er komen zoveel handige weetjes aan bod dat ik ze eigenlijk het liefst allemaal op zou willen noemen.

Andere hoofdstukken gaan over kooktechnieken, soep en de aardappel (met een recept voor boerenkoolstampot). Ook is er een hoofdstuk dat volledig over rijst, pasta en granen gaat. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat rijst gaat plakken? Het hoofdstuk over groente en fruit is ook interessant. Handig is de groentekalender waarop staat welke groentes in welke maanden verkrijgbaar zijn. Heb jij wel eens sexy spruiten gemaakt? Het recept staat in dit boek!

Een hoofdstuk over vlees mag natuurlijk niet ontbreken en heel hoofdstuk 8 is dan ook aan dit onderwerp gewijd. Diverse soorten vlees en bereidingstechnieken komen aan bod. De Engelse kip met ui en salie ziet er verrukkelijk uit. Na het hoofdstuk over vlees volgt een hoofdstuk over… je raadt het al…vis! Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat vis altijd op een voorverwarmd bord geserveerd moet worden omdat het anders te snel afkoelt. De vegetariër wordt niet vergeten en ook al ben ik zelf niet vegetarisch, de zelfgemaakte vegaburger ziet er toch wel erg lekker uit. Wist je dat je ook een vegetarische jus kan maken? Ik weet nu hoe het moet!

Het boek sluit af met een hoofdstuk over sauzen (mét een recept voor mayonaise) en een hoofdstuk over bakken. Daarna volgt nog een handig register zodat je eenvoudig de juiste informatie in het boek kunt vinden. De indeling van het boek is erg praktisch. De bladzijdes zijn in een soort vakken ingedeeld. Op het linker gedeelte van de bladzijdes met praktische informatie en weetjes staan vakjes waarin het onderwerp in grote, vetgedrukte rode letters afgebeeld staat. Ook staat hier aangegeven bij welk hoofdstuk het onderwerp hoort zodat je razendsnel ziet of je in het juiste gedeelte van het boek zoekt.  Op het rechtergedeelte van de pagina’s staat de uitleg die bij het onderwerp hoort. Het is vooral een heel praktisch, ietwat saai, vormgegeven boek met een rustig kleurgebruik. De pagina’s met recepten zijn iets fleuriger opgemaakt maar stralen net als de rest van het boek een zekere eenvoud uit. De gerechten zijn smaakvol gefotografeerd.

Wat mij zo bevalt aan dit boek is dat er eens niet vanuit wordt gegaan dat de lezer van het boek de kookkunst tot in de puntjes beheerst. In sommige kookboeken staan de meest prachtige gerechten die volgens de desbetreffende koks doodeenvoudig te maken zijn. De recepten doen mij dan vaak duizelen. Niet iedereen kookt de sterren van de hemel en niet iedereen weet waar alle kooktermen voor staan. Toch wil ook deze groep mensen een lekkere maaltijd op tafel zetten en nieuwe gerechten uitproberen. Dit boek helpt daarbij. Het is je gelukt Andy McDonald: met dit boek bied jij houvast!

ISBN 9789045205557 | Paperback | 240 pagina's | Karakter Uitgevers | juni 2014

© Annemarie, 04 augustus 2014