Toon alleen recensies op Leestafel van Han van Bree in de categorie:
  Categorie: Koningshuizen

De Oranjes De Oranjes
Van Willem van Oranje tot erfprinses Amalia

Alweer zo'n prachtig uitgevoerd boek, net als De 250 rijksten van de Gouden Eeuw. Het is het 7e boek in de serie Rijksmuseum-Dossiers.

Aan de hand van schilderijen, tekeningen en objecten in de collectie van het Rijksmuseum worden de Oranjes gevolgd door de eeuwen heen.
De koppeling van de namen Oranje en Nassau begint allemaal met het overlijden van René van Nassau, die zonder wettige nakomelingen overleed. Hij liet in 1544 zijn Nederlandse en Franse bezittingen na aan de nog maar elf jarige Willem van Oranje. Dat betekende dat Willem, in 1533 geboren als oudste zoon van Willem van Nassau en Juliana van Stolberg, prins van Oranje werd en daarmee, na keizer Karel V, de machtigste edelman in de Nederlanden.
Aanvankelijk zat hem alles mee, Karel V was zeer gesteld op Willem en door zijn huwelijk met de schatrijke Anna van Buren werd zijn vermogen nog groter. Maar het tij keerde, Karel V trad af, Anna overleed, Willem werd stadhouder in Holland maar het boterde niet tussen koning Filips II en Willem. We kunnen lezen over het verdere levensloop van Willem tot hij op 10 juli 1584 vermoord werd door de rooms-katholieke Balthasar Gerards.
Maurits wordt zijn opvolger, die weer opgevolgd wordt door zijn halfbroer Frederik Hendrik, gehuwd met Amalia van Solms. Van deze Amalia tot de Amalia, dochter van Maxima en Willem Alexander kunnen we de Oranjes volgen in hun bloeiperiodes en slechte tijden. Opvallend is het grote aantal vrouwen die namens hun oudste zoon het regentschap vervulden.

Het boek is in duidelijke taal geschreven. Geen opsomming van feiten maar een helder en menselijk weergeven van de omstandigheden waarin de Oranjes verkeerden en heden ten dage verkeren.
Het is geen 'saai' geschiedenisboek geworden, dit mede door de prachtige illustraties. Het zou een schoolbibliotheek sieren dit in huis te hebben juist door de toegankelijke wijze waarop het verhaal van de Oranjes verteld is.
Voor privégebruik is het, na eenmaal gelezen te hebben, een mooi naslagwerk.

ISBN 9086890008 | Paperback | 64 pagina's | Nieuw Amsterdam | oktober 2006

© Dettie, november 2006