Wouter van Loon

Toon alleen recensies op Leestafel van Wouter van Loon in de categorie:
  Categorie: Algemeen

Misdaadatlas van de Lage Landen Misdaadatlas van de Lage Landen

In het voorwoord van dit fraai vormgegeven boek vertelt journalist Wouter van Loon dat het niet eenvoudig is om de Nederlandse misdaadcijfers in kaart te brengen. Politie en justitie zijn niet altijd even scheutig met het delen van gegevens over bijvoorbeeld opgelegde straffen of inbeslagnames van drugs. Ook wordt er lang niet altijd aangifte van een misdaad gedaan. Soms gaat het om angstige burgers die bang voor de gevolgen zijn, andere keren gaat het bijvoorbeeld om gedupeerde drugshandelaren of fraudeurs die hun zaakjes beslist niet via de politie afhandelen. Om een redelijk beeld van de misdaad in Nederland te vormen, is uitgebreid en gedegen onderzoek nodig.

Een deel van de cijfers die in dit boek genoemd worden, is afkomstig van het Centraal Bureau voor Statistiek (het CBS). Zij verzamelen alle beschikbare misdaadcijfers van de politie en houden daarnaast elk jaar een groot onderzoek onder Nederlandse burgers. Deze informatie is aangevuld met cijfers uit eigen onderzoek van Wouter van Loon. Wellicht is het niet 100% accuraat maar het is betrouwbaar genoeg om een duidelijk beeld van de misdaadcijfers in Nederland te verkrijgen. Het is zo compleet mogelijk. “Maar er valt op het gebied van openbare data nog een wereld te winnen in Nederland,” aldus Wouter van Loon.

Het boek is opgedeeld in de volgende tien hoofdstukken: Algemene trends; Diefstal en beroving; Geweld en moord; Drugs; Seksuele misdrijven en prostitutie; Georganiseerde misdaad; De verdachten; Politie en Openbaar Ministerie; De rechtbank en tot slot Gevangenissen en tbs-klinieken. Achterin het boek staan kaartjes met daarop alle gemeentes in Nederland en België. Ideaal voor iedereen die de ligging van al deze gemeentes niet uit zijn of haar hoofd kent. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt.

De hoofdstukken zijn elk in een aantal subcategorieën onderverdeeld. Er worden niet puur en alleen cijfers gepresenteerd, de onderwerpen zelf worden ook duidelijk toegelicht. Het zijn geen vrolijke onderwerpen. Misdaad kent nu eenmaal geen zonnige kant. Toch is het interessant om te lezen hoe het met de misdaad in Nederland gesteld is. En vooral: hoe veilig onze gemeentes zijn.

Aangezien dit boek niets voor niets een “misdaadatlas” heet, staan er veel kaarten van Nederland en België (evenals allerlei tabellen en grafieken) in. De misdaadcijfers zijn met handige kleurcodes in kaart gebracht. Je ziet dus bijvoorbeeld in één oogopslag in welke gemeentes de meeste mishandelingen plaatsvinden. Tot mijn schrik is de gemeente waar ik woon op dit kaartje roodgekleurd. Als het om criminele moorden gaat, bevat het bijbehorende kaartje maar weinig rode gemeentes. De gemeente Amsterdam komt als grote winnaar uit de bus. Een twijfelachtige eer.

Naast tal van misdaadcijfers staat het boek ook vol feiten en weetjes. Deze toevoegingen maken dit boek compleet en interessant. Zo wordt uitgelegd hoe een inbreker een huis binnenkomt. Bij de tekst staan alle voorwerpen die inbrekers (kunnen) gebruiken afgebeeld. Zorg ervoor dat ze je niet te slim af zijn! Natuurlijk zijn de cijfers op zich boeiend maar het is het totaalplaatje, inclusief alle achtergrondinformatie dus, die ervoor zorgt dat je in het boek blijft lezen. Wat verdienen agenten eigenlijk en hoe ontdoen moordenaars zich van een lijk? In dit boek staat het allemaal vermeld.

Dat dit boek met veel toewijding is samengesteld, straalt van de bladzijdes af. Er is goed over de vormgeving nagedacht. De zwart met rode, harde kaft past goed bij het onderwerp. Ook zijn er een aantal afbeeldingen in een donkergrijze tint op de cover afgebeeld. In het boek zelf is gebruik gemaakt van heldere kleuren waardoor de grafieken, tabellen en kaarten goed in het oog springen. De rest van de opmaak is zo rustig mogelijk gehouden. Het boek ademt professionaliteit uit.

Eerder schreef Wouter van Loon mee aan de Crime Top 100, een boek dat eveneens kundig en vol zorg is samengesteld. Wie meer wil weten over de misdaad in Nederland (en België) komt met deze twee boeken een heel eind!

ISBN 9789045210964 | Hardcover | 183 pagina's | Karakter Uitgevers | maart 2016

© Annemarie, 18 april 2016