Toon alleen recensies op Leestafel van Ingrid van der Chijs in de categorie:
Ingrid van der Chijs op internet:

Categorie: Algemeen

Luchtmeisjes Luchtmeisjes

Luchtmeisjes
Ingrid van der Chijs
In het nawoord vertelt Ingrid van der Chijs hoe ze er toe kwam dit boek te schrijven. Als voormalig stewardess kocht ze in een opwelling bij een antiquariaat het boek Een vrouw vloog mee van Trix Terwindt. Trix (1911-1987) was een van de eerste stewardessen in de jaren dertig.
Ingrid vroeg zich af wie deze vrouw was en waarom ze koos voor dit beroep in de tijd dat vliegen nog levensgevaarlijk was. Trix bleek een zeer bekende vrouw te zijn geweest en Ingrid raakte gefascineerd door haar. Later wees iemand haar op het bestaan van een andere bekende stewardess uit die tijd, Hilda Bongertman (1913-2004). In het hoofd van Ingrid vormde zich een verhaal waarin beide vrouwen een rol speelden. Ingrid ging boeken lezen uit en over die tijd, ze zocht naar gegevens over deze twee vrouwen. In feite stond ze ermee op en ging ze er mee naar bed. De twee vrouwen lieten haar niet los.  Ze vroeg overal informatie op en kreeg van alle kanten hulp. Het resultaat is dit mooie verhaal over twee bijzondere vrouwen die ieder hun eigen weg volgden.

Hilda Bongertman raakte bekend doordat zij als enig bemanningslid de vliegramp van 9 december 1936 op het Londense vliegveld Croydon overleefde. Ze was daardoor een nationale heldin geworden. De KLM, met als directeur luitenant-vlieger Albert Plesman, groeide snel. De vraag naar luchtverkeer bleek groot, vooral door de handel en industrie. Ondanks hun scepsis over de luchtvaart volgden de Nederlanders, ademloos gekluisterd aan de radio, de vele luchtraces die gehouden werden. Hilda wilde piloot worden maar dat was toentertijd niet weggelegd voor vrouwen. Toen eindelijk door de KLM werd besloten om met stewardessen te gaan werken stond Hilda natuurlijk vooraan. De sollicitatie van Hilda wordt prachtig beschreven. Ook de latere testen die zij moest ondergaan als onderdeel van de sollicitatieprocedure zijn heden ten dage nauwelijks te geloven. Tot haar grote vreugde werd ze aangenomen. Na de ramp die zij jaren later meemaakte was haar houding onverschrokken, natuurlijk bleef ze vliegen!

Beatrice (Trix) Terwindt was aanvankelijk uit heel ander hout gesneden. Ze was een erg angstig kind, bijna bang voor alles.  Ze groeide op in een redelijk gegoede familie onder het streng gelovige bewind van haar vader. Later overwon ze haar angst dankzij haar verlangen om onafhankelijk te zijn. Trix was erg intelligent en had vele talenten, ze kon o.a. prachtig tekenen en was zeer muzikaal. Toen in 1937 de mogelijkheid zich voordeed om stewardess te worden greep ze die kans onmiddellijk aan. Vooral de vrijheid trok haar aan, ze kon slecht tegen 'opgesloten' zitten in een kantoor. De opleiding was zwaar en de sfeer op Schiphol was om te snijden. De piloten vonden het maar niets, die vrouwen aan boord. Toch zette Trix door.

Ondertussen begon Duitsland zich te roeren, en Hilda's vader werd lid van de NSB. In Duitsland waren ze volgens hem goed bezig en die Hitler kwam zijn afspraken tenminste na. De economische crisis had hij bezworen en ook de werkloosheid was enorm verminderd. Wat een vent! Hilda was het met haar vader eens en uit puur idealisme werd zij in 1935 ook lid van de NSB. Hilda's eerste vlucht in 1935 als allereerste stewardess die mee vloog ging uitgerekend naar Berlijn! Het voelde als thuiskomen... Uitgerekend zij wordt later door Plesman naar Duitsland gestuurd om stewardessen op te leiden. Zou hij weet hebben gehad van haar NSB lidmaatschap?  John Scholte, een piloot, blijkt tot haar verrassing ook NSB-lid te zijn. Op 12 oktober 1939 komt er voorlopig een eind aan de werkzaamheden van Hilda. Die dag trouwt ze namelijk en getrouwde vrouwen werken nu eenmaal niet.

Trix daarentegen is nog steeds de onafhankelijke vrouw. De toestand in de wereld raakte erg gespannen en ook op de luchthaven was dat goed te merken. Toch wist het meeste luchtvaartpersoneel niet wat er aan de hand was. Ja, er zaten wel opvallend veel joodse mensen in het vliegtuig en ja, ze vonden het wel vreemd dat die steeds maar vroegen of ze al de grens over waren als ze vlogen. Maar eventueel alarmerende berichten werden altijd gesust als zijnde sterk overdreven. Het was 'een trieste exodus' noemde een stewardess het vele jaren later. Trix raakt bevriend met de uitgesproken pacifistische piloot 'Jons' Viruly. Zij hebben geen relatie maar kunnen zich wel goed in elkaars opvattingen vinden. Ze worden vrienden voor het leven.
Het vliegen werd steeds moeilijker, over bepaalde gebieden mocht niet meer gevlogen worden. Er verdwijnen stewardessen 'alsof ze in het niets oplossen', de werkdruk wordt erg hoog. Trix loopt op haar wenkbrauwen toch wil ze kost wat kost haar baan houden. Die vrijheid die ze in haar werkt vindt, wil ze niet kwijt.
En dan breekt na een lange tijd van onzekerheid en dreiging de oorlog uit. De knaloranje vliegtuigen op Schiphol worden plat gebombardeerd.

Wat volgt is het ongelofelijke verhaal van Hilda en Trix. Beiden zijn heel sterke vrouwen die van doorzetten weten. Hilda is aanvankelijk blij met de oorlog, mensen zullen wel zien hoe goed ze het hebben onder Hitler.
Trix gaat het verzet in en weet na een zware tocht via Zwitserland, Engeland te bereiken en meldt zich daar ook aan bij het verzet. Ze ontmoet regelmatig koningin Wilhelmina en de vrouwen kunnen het goed met elkaar vinden. Helaas wordt Trix later slachtoffer van het beruchte 'Englandspiel'. Deze ervaring knakt haar en het kost haar grote moeite de draad in haar leven weer op te pakken.
Hilda heeft geen flauw idee wat er allemaal gebeurt maar staat nog steeds helemaal achter haar lidmaatschap. De klap in haar gezicht is dan ook groot als ze na de oorlog te weten komt wat er allemaal wérkelijk onder het Duitse bewind heeft plaatsgevonden.
Na de bevrijding zijn het bijna twee andere vrouwen. Het grijze muisje Trix is een vrouw die nu wel degelijk gezien wordt. De onverschrokken Hilda gaat gebukt onder haar houding tijdens de oorlog. Toch doen zij beiden in hun latere leven nog zeer opmerkelijke dingen.

Ingrid van der Chijs heeft een degelijk en erg boeiend verhaal afgeleverd. Ze verweeft het bijzondere leven van de twee vrouwen uitstekend met de tijd waarin zij leefden. Het is duidelijk te merken dat de schrijfster zich flink verdiept heeft in het leven van beide vrouwen. In een uitstekende stijl, à la Annejet van der Zijl, doet ze verslag van de gebeurtenissen en ervaringen die de twee vrouwen ondergaan. Hun karakters komen goed naar voren. Omdat het lijkt alsof de schrijfster al jaren dit soort boeken schrijft is dit debuut des te opmerkelijk. Het is puur vakwerk, chapeau!

ISBN 9789038894348 | Paperback | 301 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | april 2012
(Met literatuurlijst)Zie ook het you-tube filmpje waarin Ingrid van der Chijs voorleest uit haar boek 'Luchtmeisjes'

© Dettie, 31 augustus 2012