Gilles Dal

Toon alleen recensies op Leestafel van Gilles Dal in de categorie:
  Categorie: Algemeen

Belgium Et Cetera... Belgium Et Cetera...
1830 - 2030 in press cartoons

Wanneer we in Nederland in de auto stappen en zuidwaarts rijden, belanden we al snel in ons mooie buurland België. Net als Nederland kent België een rijke en boeiende geschiedenis. Je kunt hierover lezen in tal van geschiedenisboeken. De makers van het kleurrijke boek dat voor me ligt, hebben het echter anders aangepakt. De tekst die Gilles Dal heeft geschreven is door 22 Belgische cartoonisten aangevuld met een grote hoeveelheid bijzondere cartoons. Daarnaast wordt de tekst in het Nederlands, Frans en Engels weergegeven.

Allereerst wordt de geschiedenis van België onder de loep genomen. De auteur geeft meteen toe dat een groot deel van de geschiedenis van België eigenlijk deel uitmaakt van de geschiedenis van de vele buurlanden die, met uitzondering van Luxemburg, België lange tijd bezet hebben. De grote vraag is volgens de auteur: “Is België een kunstmatige staat of het resultaat van een onvermijdelijk historisch proces?” Op de cartoons die bij dit hoofdstuk horen zijn onder andere een grappende Julius Caesar, romeinse toeristen en strijdende soldaten te zien.

In 1830 heeft België zichzelf onafhankelijk verklaard. Niet iedereen was het met dit besluit eens en er ontstond een opstand. In de cartoons die de tekst opvolgen wordt naarstig naar een geschikte koning gezocht. Veel later worden er verkiezingen gehouden en komen diverse politieke partijen en groeperingen voor hun belangen op. Dit levert natuurlijk genoeg voer voor grappige en kritische cartoons op. En is België nu overwegend Franstalig of moet er vooral Vlaams worden gesproken? Daar zijn de meningen over verdeeld! Ook de komst van migranten komt aan bod. Ook daar denkt niet iedereen hetzelfde over.

Niet alleen regeerakkoorden, kolonies, ethische kwesties en belangrijke gebeurtenissen komen aan bod. In dit veelzijdige boek is ook ruimte gemaakt voor sport en cultuur. Op de voorkant van het boek prijkt onder andere het gezicht van de Franstalige zanger Stromae. Ook bekende sporters, zoals wielrenner Eddy Merckx, komen aan bod. En natuurlijk worden belangrijke stripfiguren zoals Lucky Luke, Kuifje en Guust Flater niet vergeten!

Belgium Et Cetera is een uniek boek over de Belgische geschiedenis en de huidige Belgische maatschappij. De vele opvallende cartoons maken dit boek tot een kleurrijk, humoristisch, spottend en maatschappijkritisch geheel. Je kunt het keurig van a tot z lezen maar het is ook een leuk boek om regelmatig op te pakken en door te bladeren. Er valt zo veel te zien en lezen in dit boek dat je het keer op keer kunt herlezen.

Het is overduidelijk dat er bijzonder veel aandacht aan het samenstellen van dit bijzondere boek over België is besteed. Door alle uiteenlopende cartoons zijn de pagina’s soms wat druk maar door zorgvuldige vormgeving is het niet schreeuwerig geworden.  Het eindresultaat is dan ook een keurig verzorgd en boeiend boek dat de Belgische maatschappij vanuit uiteenlopende invalshoeken belicht. Een aantal opmerkelijke visies op de toekomst maken het geheel compleet.

ISBN 9789461315014 | Paperback | 157 pagina's | Van Halewyck | augustus 2016
Vertaling James Vendermeersch en Tradas

© Annemarie, 19 september 2016