Toon alleen recensies op Leestafel van Jennifer S. Holland in de categorie:
Jennifer S. Holland op internet:
  Categorie: Dieren

Onmogelijke liefdes Onmogelijke liefdes

47 opmerkelijke verhalen uit het dierenrijk
Jennifer S. Holland

Op de cover van het boek zie je een resusaapje dat zijn kopje en handje op de rug van een witte duif heeft gelegd. Een erg aandoenlijke foto. Het verhaal behorend bij de foto staat in het boek...
Op een dag in september 2007 landde een witte duif vlakbij de dierenopvang in het natuurreservaat Futian op het eiland Neilingding (China). De duif wilde niet weg en besloten werd het dier voorlopig te houden om het volgend seizoen vrij te laten. Vlak daarna vond een medewerkster een verlaten en verzwakt babyresusaapje, ze nam het beestje mee en het aapje kwam bij de duif terecht. De twee werden dikke vrienden. Ze sliepen 's nachts tegen elkaar aan. Ze speelden met elkaar en aten allebei maïs. Het aapje babbelde tegen de duif en de duif koerde terug. Na twee maanden werd de duif vrijgelaten en het aapje werd naar de plek gebracht waar het gevonden was. Daar was de familie van het beestje nog en het werd onmiddellijk weer geaccepteerd. Eind goed al goed.

In dit boek staan nog veel meer van dit soort verhalen. Dieren die normaal gesproken nooit met elkaar om zullen gaan, zelfs roofdieren met hun prooi, blijken in enkele gevallen elkaars beste vrienden te worden. Zoals de pitbull Sharky en de Siamese kat Max die elkaars dikke vrienden zijn sinds de kat met een paar uithalen voor eens en voor altijd de verhoudingen duidelijk heeft gemaakt. Maar nog bijzonderder is dat Max en Sharky helemaal gek op kuikentjes zijn.

'Als Sharky kuikens ziet, worden zijn ogen groot en wil hij meteen spelen. Hij maakt geen onderscheid tussen een vacht en een verenpak. het lijkt wel alsof hij alles wat klein en hulpeloos is wil beschermen. Cavia's, konijnen, kuikens, het kleine zwijntje, hij moet ze allemaal om zich heen hebben. Ze krijgen allemaal liefkozingen.'

Als je de foto's van het stelletje dieren ziet dan moet je vanzelf glimlachen. Een pitbul en een grote Siamese kat naast elkaar liggend met allemaal kleine kuikentjes die op hun rug of kop zitten en liggen.
Aandoenlijk is ook het verhaal van de twee kleine panda's die gezoogd en verzorgd worden door een bastaardhondje alsof het haar eigen pups zijn.
Of de kat Libby die haar blinde vriend Cashew de labrador begeleidt.
'Libby bleef steevast vlakbij Cashew als ze door het huis of de tuin liep. Waar Cashew was, was Libby en ze leken samen te communiceren, alsof Libby zei; 'Hé kijk uit voor die tafel, 'of: Hier staat je waterbak.'
Het verhaal van de schildpad en het nijlpaard is ook heel bijzonder. Na de tsunami wordt het babynijlpaardje, dat als enige van de kudde de tsunami overleefd heeft, met veel moeite gered en naar een verblijf gebracht. Daar wordt het jonge beestje (250 kilo) geplaatst bij vriendelijke dieren zoals de 130 jaar oude reuzenschildpad. Onmiddellijk klikt het tussen deze twee dieren. Het jonge nijlpaardje neemt zelfs het eetgedag over van de schildpad.
'De twee volgenden elkaar overal, lagen samen in een waterplas en sliepen zij aan zij, spekbuik tegen schild.' Het nijlpaardje likte de kop van de schildpad als die tegen hem aan lag. Ook hier is een prachtige foto van de twee dieren bij geplaatst.

Het hele boek staat vol met mooie, bijzondere, vaak ontroerende verhalen. Daarbij staat altijd minstens één foto maar soms meerdere foto's.
Het betreft veelal dieren die bij elkaar geplaatst zijn waarbij deze bijzondere banden onderling ontstaan maar ook gebeurt het spontaan, zoals bij de luipaard die een paar weken lang elke nacht naast een koe kwam liggen slapen. De koe likte hem schoon en 's ochtends vertrok het roofdier weer. Ook hier zijn natuurlijk foto's van. Je zou wel alles willen vertellen want elk verhaal is apart en mooi.
Een bijzonder boek met bijzondere verhalen en bijzondere foto's.

ISBN 9789052108070 | Paperback | 208 pagina's | Tirion Uitgevers | november 2011

© Dettie, 20 november 2011