Toon alleen recensies op Leestafel van Maarten Spanjer in de categorie:
  Categorie: Biografieën & Memoires

Spanjer in stukken Spanjer in stukken

Dertig jaar verhalen
Maarten Spanjer

Een rasverteller aan het woord.

De omslag van dit indrukwekkende (dikke) boek toont een zwart-wit close up van de schrijver zelf. Hier is overduidelijk geen Photoshop gebruikt, want de auteur kijkt je door een woud van plooien, vouwen en rimpels doordringend aan. Het was deze indrukwekkende en voor zichzelf sprekende omslag die mij deed besluiten dit boek te lezen.

Maarten Spanjer is voor de meeste lezers van boven de vijfendertig jaar een bekend persoon van televisie. Zijn landelijke bekendheid heeft hij te danken een het populaire Tv-programma ‘Taxi’, maar velen zullen hem kennen van de vele reclamefilmpjes die hij door de jaren heen heeft gemaakt, waarvan die met Rijk de Gooyer het meest tot de verbeelding spraken. Deze roemruchtige acteur speelde in zeker vijfentwintig film en Tv-series, trad op in even zo vele tv-programma’s en staat bekend om zijn sceptische houding tegenover het sterrendom en de showbusiness in het algemeen. Maarten is wars van arrogant en of hoogmoedig gedrag en hij koketteert graag met zijn eenvoudige en vooral Amsterdamse komaf.

Maarten Spanjer speelde als acteur door de jaren heen dus in vele Nederlandse films en tv series, maar wat veel mensen niet weten is dat, Maarten Spanjer een ruim aanbod boeken op zijn naam heeft staan. Boeken met veelzeggende ironische namen als: Eigen schuld, Moedeloos voorwaarts, Het beste van Rijk en Maarten, Vissen is ook een sport, Zuiderzeeballade, Maarten maakt vrienden, Drank, voetbal en vrouwen en Gisteren liep ze nog. Het zijn boeken die gaan over de bijzondere belevenissen uit een bewogen leven en met name over zijn belevenissen in de showbusiness. Zijn vriendschap met Rijk de Gooyer is een terugkerend thema evenals zijn vriendschap en of vijandschap met vele bekende Nederlanders. Na het lezen van dit boek kan ik u geruststellen, Maarten Spanjer kent veel mensen.

De verhalen in dit boek zijn sceptisch, ironisch en humoristisch en in die zin niet anders dan zijn eerdere boeken. Sommige verhalen zijn al eerder gepubliceerd, maar voor mij waren ze nieuw. Hij vertelt over zijn vroege jeugd, over het gezin waaruit hij voortkomt, zijn liefde voor voetballen, Ajax en zijn eerste schoorvoetende stappen in de film en tv-wereld. Hij neemt er, als het ware, de tijd voor en schrijft eerlijk, hard en cynisch over anderen en vooral over zichzelf ‘What you see is what you get’.

Vele bekende en minder bekende Nederlanders passeren de revue en hij beschrijft uitermate beeldend zijn leven in Amsterdam, in de kroegen, met drank, vrouwen en collega’s. Zijn schrijfstijl blijft opmerkelijk sierlijk, soepel en soms gewoonweg elegant, waarbij ik wil aanmerken dat hij ook graag grof uit de hoek komt. Door de verhalen heen schemert voor mij een zachte, vriendelijke en wat onzekere schrijver die mij vaak wist te ontroeren. Maar wat ik vooral beleefde aan dit boek is plezier. Geregeld schoot ik in de lach, niet een keer per pagina maar soms meerdere keren. Maarten weet zijn regels zo te formuleren dat ik wel móest lachen. Deze reflex werd nog eens versterkt door zijn typische stem die in mijn geest meedanste over de regels. Kortom, wilt u een ontspannend en leuk boek? Dan kan ik u deze dikke pil zeker aanraden.

ISBN 9789401605007 | Paperback | 560 pagina's | Xander Uitgevers | februari 2016

© Jan van Rijsingen, 15 april 2016