Toon alleen recensies op Leestafel van Céline Rutten in de categorie:
Céline Rutten op internet:

Categorie: Biografieën & Memoires

Gesprekken met Dick Bruna Gesprekken met Dick Bruna

Dick Bruna
Céline Rutten

Bij het horen van de naam Dick Bruna zie je de man met zijn fraaie witte snor en zijn vriendelijke gezicht voor je en je denkt dat hij als een soort lieve opa constant omgeven is door kinderen aan wie hij voorleest uit Nijntje Pluis. Dat was tenminste mijn romantische beeld van hem. Dat is naïef natuurlijk want al die boeken van Nijntje moeten ook gemaakt worden en dat is waar Dick Bruna voornamelijk zijn dagen mee vult. Anders gezegd, dat is waar Dick Bruna het liefst zijn dagen mee vult zo blijkt uit de gesprekken die Céline Rutten met hem gevoerd heeft.
Als je deze uitgewerkte gesprekken leest dan kom je er achter dat de geestelijke vader van Nijntje zich het meest thuis voelt in zijn atelier en als het kon zou hij daar elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat willen zijn. Sterker nog hij heeft moeite met op bezoek gaan, wil liever nergens heen en zou als het kon ook onder alles uit willen komen. Maar als het dan toch moet dan is hij een aimabele man die zeer voorkomend kan zijn.

Dick Bruna vertelt verder vol liefde over zijn moeder, aan zijn vader heeft hij echter minder prettige herinneringen.
- Wat mensen mogelijk niet weten is dat de overgrootvader van Dick Bruna in 1868 startte met uitgeverij Bruna die in de stationskiosken, ook in bezit van Bruna, makkelijk leesbare boekjes verkocht voor treinreizigers. In 1898 startte de grootvader van Dick met een nieuwe serie: 'de Novellenbibliotheek voor den Coupé', Deze serie vormde de voorloper van de moderne pockets. -
Uitgeverij Bruna is o.a. groot geworden dankzij de Zwarte Beertjes pockets en Dick, die geen enkele ambitie had om zijn vader op te volgen, hij tekende liever, ontwierp de meer dan 2400 omslagen van deze geliefde serie. Als je de gesprekken leest dan merk je ook dat Dick Bruna trots is op de Zwarte Beertjes omslagen, hij las ook altijd eerst het boek voor hij een kaft ontwierp, omdat hij voor elk boek een karakteristiek wilde tekenen die correspondeerde met de inhoud.
Inmiddels zijn deze boeken een collectorsitem geworden en is er een succesvolle tentoonstelling gehouden met alle Zwarte Beertjes ontwerpen.
Eveneens blijkt dat Dick Bruna een zeer gevoelige en perfectionistische man is in zijn werk. Alles stond en staat in het teken van zijn werk. - Zijn gezin kwam vaak op de tweede plaats. - Zelfs nu nog wordt voor elk Nijntje boekje alles door hem zelf getekend, geen enkel Nijntje wordt gekopieerd. Alles wat verkocht wordt wat Nijntje betreft ondergaat eerst een strenge controle of het nu boekjes, bekers of T-shirtjes zijn.
Het grappige is dat Dick Bruna zelf zegt dat hij geen perspectief kan tekenen en daardoor Nijntje zo 'plat' heeft gemaakt. Hij zal Nijntje ook nooit van opzij tekenen. Hij noemt zichzelf ook ontwerper, geen kunstenaar.

Céline Rutten heeft gesprekken gevoerd met Bruna's vrouw en kinderen, met familieleden en vrienden, met mensen waarmee Dick Bruna samenwerkte of nog mee werkt en deze gesprekken op een zeer prettige manier verwoord.
Nadat ik het boek gelezen had vroeg ik me af of ik Dick Bruna nu beter heb leren kennen. Deels wel en deels niet. Je krijgt een beeld van een man die enerzijds soms eenzaam is maar anderzijds ook die eenzaamheid opzoekt. Een man die leeft voor zijn werk maar ook weet dat hij teveel tijd besteedt aan dat werk. Een man die zijn vrouw en kinderen liefheeft maar ook weet dat hij ze veel tekort gedaan heeft vanwege die passie voor zijn werk. Een boeiende man die veel te vertellen heeft.
Dick Bruna is een man die in zichzelf een heel eigen wereld heeft gecreëerd en ons daar middels zijn ontwerpen en boeken en nu deze gesprekken een stukje van laat zien. Toch blijft hij wat ongrijpbaar en dat is maar goed ook, een groot ontwerper, en dat is hij, moet iets ongrijpbaars blijven houden...

ISBN 9789045019697 | Paperback | 144 pagina's | Uitgeverij Atlas | november 2011

© Dettie, 03 januari 2012