Toon alleen recensies op Leestafel van Silvan Schoonhoven in de categorie:
Silvan Schoonhoven op internet:

God, Geld & Gehoorzaamheid God, Geld & Gehoorzaamheid

God, Geld & Gehoorzaamheid
De keerzijde van het succes van de pinkstergemeente
Silvan Schoonhoven

LEIDEN - Het boek is nog niet eens verschenen en er is al een hoop gedoe over. Voorganger Gertjan Agtereek van Outreach Center Nederland - voorheen Grote Opdracht Gemeente - probeert via de rechter te voorkomen dat uitgeverij Nieuw Amsterdam ’God, Geld en  Gehoorzaamheid’ van Leidsch Dagblad-journalist Silvan Schoonhoven in de boekhandel brengt.
Leidsch Dagblad d.d. 26 april 2012:

In dit boek schrijft Schoonhoven over verschillende pinkstergemeenten in Nederland. In het laatste hoofdstuk voegt hij daar ten slotte nog informatie over pinkergemeenten in Amerika aan toe.
De pinksterbeweging is de snelst groeiende kerk ter wereld. Een van de motto’s van de pinksterbeweging is dat God je rijk maakt. Daar waar andere geloven je voorhouden dat als je maar een sober, vroom en ascetisch leven lijdt in het hier en nu, je in het hiernamaals rijkelijk zal worden beloond, daar zegt de pinksterbeweging bij monde van voorganger Gertjan Agtereek dat God in Zijn woord zegt dat het ons in alles welgaat, ook op het gebied van onze financiën.

Wat Schoonhoven in zijn boek laat zien is dat dit laatste vooral geldt voor een deel van de voorgangers van de pinkstergemeenten, die door zichzelf vaak uitgeroepen worden als nieuwgeboren profeten. Van de volgelingen wordt gevraagd Een Tiende te schenken aan de Heer, dat wil zeggen een tiende van hun bruto dan wel netto salaris, maar ook vaak een tiende van de waarde van hun huis, auto of andere bezittingen. Toegezegd wordt daarbij dat het geld naar het goede werk gaat van de Heer, maar in sommige gevallen kopen de heren voorgangers er zelf een mooi huis, auto of, zoals in Amerika, een vliegtuig van. Schoonhoven benadrukt hier en daar in het boek dat er uiteraard ook veel pinkstergemeenten zijn waar de zaken gewoon netjes verlopen, maar het hele boek geeft je toch de indruk dat bij een aantal van de voorgangers een grote mate van zelfverrijking een rol speelt ten koste van goedgelovige mensen. Daarnaast blijven de voorgangers ook niet verschoond van zonden, waarbij oplichting en ongeoorloofde seksuele omgang het meest voorkomen.

De pinksterbeweging is niet alleen in de ‘westerse’ wereld populair, maar heeft ook veel volgelingen daarbuiten. Dit komt, zo schrijft Schoonhoven, door het al eerder genoemde ‘voorspoeddenken’ dat wordt gepredikt in deze geloofsgemeenschappen. God kan iedereen belonen met gezondheid én rijkdom, het zogenaamde health en wealth principe, dat al in dit leven bereikt kan worden. Daarnaast is, volgens de Amerikaanse theoloog Cox de pinkstergemeente tolerant ten aanzien van de reeds bestaande geloven en kan er gemakkelijk een mengvorm plaatsvinden met het traditionele verleden, daar waar andere geloven de oude tradities van de mensen veroordelen en hen alleen willen bekeren naar een nieuw en waar geloof.
De opvatting dat de pinksterbeweging het enige goede geloof is, speelt uiteraard bij de pinkstergemeente ook een grote rol. De bekering van met name diepgezonken personen als prostituees en verslaafden gebruikt de beweging om dit aan te tonen. Schoonhoven verwoordt dit met de prachtige woorden “hoe zwarter de nacht, hoe mooier de dageraad”.

Voor iedereen die benieuwd is naar de keerzijde van het succes van de pinkstergemeente is dit een uiterst informatief boek. Schoonhoven schrijft ogenschijnlijk heel gemakkelijk en verwoordt het vaak prachtig, zoals in het bovenstaande voorbeeld. Het wordt net niet tenenkrommend, zodat je het boek toch graag wil uitlezen, nieuwsgierig naar alle voorbeelden. Ik ben na het lezen wel blijven zitten met een gevoel van onbehagen over de pinkstergemeente en ik denk dat dat precies is wat Schoonhoven wil bereiken met dit boek.

Silvan Schoonhoven (1974) is journalist. Hij studeerde godsdienstwetenschap en werkt sinds tien jaar als redacteur/verslaggever voor het Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad en voor persbureau GPD. Zijn artikelen over de grote pinkstergroep GCCI leidden tot zes items in het actualiteitenprogramma EenVandaag.

ISBN 9789046812259 | Paperback | 191 pagina's | Nieuw Amsterdam | 2012

© Ria, 11 juni 2012