Martijn Leenen

Toon alleen recensies op Leestafel van Martijn Leenen in de categorie:
Martijn Leenen op internet:

Categorie: Kunst

Paul Gauguin Paul Gauguin

doe-boek voor kinderen

Als je van schilderkunst houdt, is dit een boek om je vingers bij af te likken. Als je ook nog een kind in je buurt hebt dat van schilderkunst houdt, ben je helemaal een gelukkig mens. Maar dat laatste is niet eens strikt noodzakelijk, ook als volwassen mens kun je een hele leuke middag hebben bij het lezen van dit boek.
Om te beginnen ziet het er al práchtig uit. Goed groot van formaat, met prachtige felle kleuren, en een zeer verzorgde lay-out. Het staat vol met schilderijen van de schilder Paul Gauguin, en vertelt zijn levensverhaal. Zijn geboorte in Frankrijk, zijn verhuizing op twee jarige leeftijd naar Peru, zijn terugkeer naar Frankrijk, zijn liefde voor het schilderen van kleurrijke en zwierige taferelen, zijn vriendschap en ruzie met Vincent van Gogh, en natuurlijk zijn avontuurlijke reis naar Haiti, waar hij de exotische schilderijen schilderde die hem ná zijn dood zo beroemd zouden maken.

Het boek is bestemd voor kinderen, en zéér begrijpelijk van taal, maar er zijn geen concessies gedaan aan de inhoud, alles wordt verteld, en wat moeilijk is wordt uitgelegd.
Per periode is er één schilderij groot afgedrukt, waar losse vragen en opdrachten bij gegeven worden, en per hoofdstuk is er ook een doe opdracht om een schilderij of collage te maken in de stijl of in de geest van Gauguin.
De opdrachten hebben tot doel om goed te leren kijken; wat zie je precies, hoe is het gedaan, waarom heeft de schilder het zó geschilderd?
Ook ik, die het werk van Gauguin wel een klein beetje ken, zag daardoor dingen die mij nooit eerder opgevallen waren. Wat mij vooral trof was het schilderij wat Gauguin aan het eind van zijn leven schilderde; “Waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe”. Dat schilderij bevat de verschillende stadia’s van het leven, van baby tot oude vrouw. Gauguin schilderde het toen hij net gehoord had dat zijn dochtertje was overleden. Hij wilde toen zelfmoord plegen, en voor die zelfmoordpoging schilderde hij dit doek, bedoeld dus als zijn allerlaatste schilderij. De zelfmoord mislukte, en er volgde nog later werk. Niet meer zo veel en groots, want Gauguins gezondheid werd steeds slechter, tot hij uiteindelijk op vijvenvijftigjarige leeftijd op zijn geliefde Haïti overleed.
Pas ná zijn dood komt zijn grote doorbraak en wordt hij een grote inspiratie voor kunstenaars als Matisse en Picasso.
Ondanks dat er zware onderwerpen voorbij komen is dit boek licht van toon en erg kleurig. Het is een boek dat kinderen met interesse voor de schilderkunst makkelijk alléén kunnen lezen, maar wat ook erg leuk is om samen te lezen. Daar ga ik in ieder geval héél snel een kind voor zien te strikken. Een aanrader dus dit boek, en ook nog voor een spotprijsje.

ISBN 907426509X | Hardcover | 66 pagina's | Uitgeverij Waanders | juli 2001
Van 8-12 jaar

© Willeke, 11 januari 2011