Toon alleen recensies op Leestafel van Alexandra van der Geer in de categorie:
Alexandra van der Geer op internet:

Categorie: Kunst

Wilde Beesten Boek Wilde Beesten Boek

tekst: Alexandra van der Geer
Illustraties: Sudha Devi

Heb je wel eens van de zeekrokodil of de kortstaartvinvis gehoord? Of van de Aziatische olifant, de pantserneushoorn, de pangolin, de koningscroba, de ichneumon, de Indische civetkat, de geelkopschildpad of de Bengaalse tijger? Van de meeste dieren had ik zelf nog nooit gehoord.
Het zijn allemaal wilde dieren die leven in de jungles, bossen, bergen, rivieren en zeeën van India. Sommige dieren, zoals de koningscobra voelen zich ook thuis in steden en dorpen. In dit boekje kun je zien hoe deze dieren er uitzien, niet dankzij een foto maar door tekeningen die de kunstenares Sudha Devi uit Mudhubani in India gemaakt heeft. Rond elke tekening heeft zij een kor, een rand versierd met patronen gemaakt. In die patronen komen eigenaardigheden van de dieren terug.

Het boekje begint met op de rechterbladzijde een heel mooie afbeelding van de zeekrokodil, in de rand zie je zijn scherpe tanden terug. Op de linkerpagina staat allerlei informatie over deze grootste krokodil ter wereld. Hij kan wel 50 tot 60 jaar worden en weegt tussen en 500 en 1200 kilo. Ze eten vooral vogels en vis. En wist je dat zeekrokodillen 15 rijen tanden hebben in hun onderkaak? Die tanden wisselen levenslang.
En zo staan dus alle dieren rechts afgebeeld met links de tekst. Bij de ichneumon staat dat het een slangenopruimer is en heel goed als huisdier gehouden kan worden want hij is makkelijk te temmen. In de kor  zie je dan ook slangenkopjes afgebeeld.
En zo kun je bij elk dier lezen wat hij eet, hoe zwaar hij is, waar hij leeft (bijvoorbeeld in het bos, op graslanden of in huizen), wat hij graag eet, hoe oud hij kan worden, wat zijn talent is en waar hij kampioen in is. De Bengaalse tijger is bijvoorbeeld kampioen verspringen, tot wel 10 meter! Daarbij staan ook nog leuke feitjes over elk dier vermeld, bijvoorbeeld dat moeder zeekrokodil haar eieren in een nest van bladeren legt en haar kleintjes héél voorzichtig in haar bek naar zee draagt.

De afbeeldingen van Sudha Devi zijn prachtig, wel moet erbij gemeld worden dat de dieren er in het echt niet precies zo uitzien als op de afbeelding. De pangolin is bijvoorbeeld in het echt egaal bruinachtig van kleur en de kunstenares heeft het dier grijsblauwe schubben en een gestreepte kop en voeten gegeven. Dat is wel heel erg mooi gedaan, het is echt een kunstwerkje. En zo is het hele boekje eigenlijk een kunstwerkje, je zou elke afbeelding wel willen inlijsten en aan je muur willen hangen.

Voorin het boekje staat waarom op deze dieren gejaagd wordt of waarom ze steeds zeldzamer worden. Gelukkig komen er steeds meer natuurparken waar de dieren beschermd kunnen leven. Ook is jagen op zeldzame en bedreigde diersoorten verboden. En zo slaat dit boekje twee vliegen in één klap. Ten eerste wordt op deze manier aandacht geschonken aan de bedreigde diersoorten in India. Ten tweede worden met dit soort boekjes kansarme kunstenaars in India geholpen want het boekje is een uitgave van Fairbooks. Klik hier.Fairbooks voorziet illustratoren van de basismaterialen voor illustratiewerk: handgeschept papier en/of gewoon tekenpapier, verf, grondstoffen voor verf, kwasten en penselen, potloden en gum. De kosten voor de basismaterialen zijn voor rekening van Fairbooks. En natuurlijk krijgen de kunstenaars een deel van de opbrengst uit de verkoop van de boeken.

De eerste serie boekjes, waarvan dit boekje er een is, is als ondersteuning van Self help Groups van schilderessen uit de economische onderklasse van Madhubani (noord-oost India). De boekjes zijn bedoeld als een eerste kennismaking voor Nederlandse kinderen met niet-westerse kunst. De teksten bij de afbeeldingen zijn er op gericht kinderen goed te leren kijken naar traditionele kunstvormen en een idee te geven van het leven van Indiase kinderen.
Dit zijn alvast twee goede redenen om het boekje aan te schaffen maar de mooie inhoud is de derde goede reden, het is puur genieten!

Zie ook de website van Alexandra van der Geer

ISBN 9789491106 | Gebonden | 24 pagina's | Fairbooks | april 2011