Toon alleen recensies op Leestafel van Aant-Jelle Soepboer in de categorie:
Aant-Jelle Soepboer op internet:
  Categorie: Geschiedenis

Vet oud! Europa Vet oud! Europa

De Europese geschiedenis voor jongeren in 25 verhalen
Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer

Voor jongeren die van geschiedenis houden is dit boek een goudmijn. De hele geschiedenis van Europa wordt er in behandeld. De indeling is zoals die in geschiedenisboeken ook gebruikt wordt: de tijd van jagers en boeren, de tijd van Grieken en Romeinen, de tijd van monniken en ridders enz. Omdat het de bedoeling is om de jongeren van nu aan te spreken, en die niet verveeld wil worden met louter feiten, hebben de schrijvers de geschiedenis geromantiseerd: ze vertellen verhalen.

Binnen zo’n tijdsspanne gebeurt er van alles, zo kan je meerdere verhalen in een hoofdstuk aantreffen. In de meeste verhalen is een jongere het hoofdpersonage. Zij staan natuurlijk aan de goede kant. De een wordt volwassen volgens een ritueel, de ander leert wat vrijheid inhoudt, en weer een ander leert dat wijsheid sterker is dan het zwaard.
Het is een kleurrijk boek, met zoals gezegd heel veel informatie. Een 'druk' boek ook. Met toch wel bijzondere elementen: Wat te denken van de afgebeelde monnik met zijn grijpgrage handen?
Ook wordt er een onderwerp behandeld dat bijna taboe is in geschiedenisboeken: homoseksualiteit.
En verrassend:  Napoleon blijkt helemaal niet die kleine man met een arm die korter was de andere.

Wat soms wat lastig is, is de concessie aan de moderne tijd. De tijdbalk is bijvoorbeeld terug te vinden bovenaan de eerste pagina’s van het boek waar je ook het colofon vindt en een fotoverantwoording. Je hebt de neiging die pagina’s over te slaan, en dat zie je dus die hele tijdlijn niet. Terwijl het soms toch wel handig is om die te raadplegen, ook al staat er op de twee volgende pagina’s een indeling van de hoofdstukken. Die geven natuurlijk ook een soort tijdbalk, maar het is minder optisch.
Het zijn geen moeilijke verhalen waardoor ik denk dat ook geïnteresseerde jongere kinderen, vanaf een jaar of tien dit aankunnen. Tenslotte hoef je het boek niet als één geheel te lezen.

De schrijvers dezes zijn leerkrachten aan een middelbare school en zullen dus wel weten wat kinderen leuk vinden, maar persoonlijk vind ik de geschiedenis nogal geromantiseerd. Natuurlijk krijgen de lezers wel feiten mee, tussen de regels door, en er staan bij alle verhalen veel ‘wist-je-dat’ kadertjes, waar in de feiten verteld worden.
Zo geeft dit boek in ieder geval stof genoeg om  verder te zoeken, om nog meer te weten te komen. En dat is toch een heel goede zaak!
De schrijvers eindigen met een optimistische noot.

‘Al dit geweld heeft er voor gezorgd dat de Europese landen meer verbinding met elkaar zijn gaan zoeken. Al na de Tweede Wereldoorlog werken West-Europese landen samen, en met succes. In 1993 wordt met het Verdrag van Maastricht de Europese Unie opgericht. Veel mensen doen een verwoede poging om samen te werken en van elkaar te leren.‘

ISBN 9789045201283 | Hardcover | 224 pagina's | Karakter Uitgevers | maart 2014
Vanaf ca. 12 jaar

© Marjo, 04 juni 2014