Toon alleen recensies op Leestafel van John Woodward in de categorie:
  Categorie: Diversen

Ik kan alles Ik kan alles

Maken, doen en ontdekken
De allerleukste activiteiten voor de jeugd
John Woodward

Kwik, Kwek en Kwak, de neefjes van Donald Duck hadden een Woudlopershandboek en dat boek leek overal een antwoord op te hebben. Ik denk dat deze neefjes ook heel blij zouden zijn geweest met dit boek.
In het Woudlopershandboek staan allerlei wijze lessen en interessante weetjes.  In dit boek staat dat ook maar dan over dingen die je kunt doen. Zoals goocheltrucs, zelfs de truc met het doorgezaagde meisje staat erin! of hoe je vingerafdrukken kunt verzamelen, hoe je door een vel A4-papier kunt lopen maar ook hoe je uit een doolhof kunt ontsnappen. Dit bovenstaande staat allemaal in het hoofdstuk "Verbaas je vrienden".

In het hoofdstuk "Lekker eten" staat hoe je zelf een pizza kunt maken. Hoe je een damper (Autralisch brood)  kunt bakken boven een kampvuur. Hoe je een pannenkoek kunt omdraaien, hoe je spaghetti kunt eten als een Italiaan en hoe je pasta kunt herkennen. Hoe je een ei kunt herkennen of een windei kunt maken (een ei zonder schil). Een lekkere chocoladetaart bakken, heerlijke smoothies maken, eigen groenten kweken enz.

In het hoofdstuk "Creatief zijn" weet je ook al niet wat je ziet. Er staat zoveel... van een boemerang van karton maken tot een lichtfoto maken, maar je ziet ook hoe je een flipboek, een vlieger, een schaal van papier of een computeranimatie kunt maken. Een T-shirt verven is natuurlijk ook heel leuk en hoe dat moet staat ook in dit boek.

Het hoofdstuk "De wereld verkennen" is helemaal geweldig. Er staat heel veel in over dieren en hoe je ze kunt kweken of verzorgen. Erg leuk is de mierenboerderij die je zelf kunt maken en hoe je zelf een boom kunt meten zonder meetlint, of wat dacht je van zelf een barometer bouwen of een citroen als baterij gebruiken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat wel in dit boek.

De hoofdstukken "Overleven in de natuur" en "Een sportheld zijn" zeggen al genoeg. In het laatste hoofdstuk staan heel veel tips en trucs die je kunt toepassen tijdens het sporten.

Elk hoofdstuk beslaat gemiddeld zo'n 30 pagina's (het ene hoofdstuk is wat korter of langer dan het andere). Op alle bladzijden staan zeker twee maar meestal meer activiteiten die je kunt gaan doen met een heel duidelijke uitleg en tekeningen of foto's daarbij. De buitenkant van het boek is ook bijzonder, het lijkt op bubbelplastic maar dan met harde zilverkleurige bubbels die je ook kunt voelen.
Het is niet te doen om alles wat in het boek staat op te noemen want het is zoveel, maar één ding is zeker, het is een heel erg leuk boek en als je alles geleerd of gedaan hebt wat in dit boek staat dan kun je echt zeggen: "Ik kan alles"!

ISBN 9789043913966 | Hardcover | 192 pagina's | Tirion Uitgevers | april 2011
Leeftijd ca 10 jaar Vertaald door Kim Steenbergen voor Scribent

© Dettie, 25 april 2011