Govert Schilling

Toon alleen recensies op Leestafel van Govert Schilling in de categorie:
Govert Schilling op internet:

Ongelooflijk RWaar Ongelooflijk RWaar
Onvoorstelbare ruimteweetjes

Zou Govert Schilling misschien geen keuze hebben kunnen maken voor de titel van het boek? Kijk maar eens naar de voorkant van het boek. Nou misschien kon hij dat inderdaad niet. Wat hij namelijk allemaal behandelt in dit prachtig vormgegeven kinderboek is naast Ongelooflijk Raar ook nog eens Ongelooflijk Waar!

Als je het boek eerst eens even doorbladert, dan begrijp je al dat het boordevol informatie staat. Informatie over de ruimte, want Govert Schilling is daar heel erg in geïnteresseerd en hij kan daar ook nog eens prachtig en vol passie over vertellen.
Ieder hoofdstuk begint met een stelling, bijvoorbeeld het hoofdstuk Ruimtevaart houdt je jong. Daaronder volgt een korte beschrijving waarover de schrijver je dan iets gaat vertellen. In dit hoofdstuk schrijft hij: Oud worden is niet leuk. Gelukkig kun je er iets aan doen. Als je een verre reis maakt met een heel snel ruimteschip, word je minder snel oud. Deze korte inleiding, die onderdeel is van ieder hoofdstuk, sluit de schrijver elke keer steevast af met de woorden: Echt waar.

De hoofdstukken zelf, die steeds uit 1 of 2 bladzijden tekst bestaan met bijpassende en soms humoristische afbeeldingen, laten zien waarom de besproken stelling misschien wel Raar lijkt, maar toch Ongelooflijk Waar is. Govert Schilling gebruikt hiervoor heel duidelijke taal en trekt steeds vergelijkingen met dingen die we ons heel goed voor kunnen stellen.

Dat laatste doet hij bijvoorbeeld in het hoofdstuk met de titel Je kunt sterren zien die er niet meer zijn aan de hand van een vergelijking van het licht van een ster met het geluid als het onweert. Het licht van een ster die heel ver weg van de aarde in de ruimte staat komt soms na tientallen jaren of soms zelfs na eeuwen pas op aarde aan. Het kan dan zijn dat die ster al niet meer bestaat. Je kijkt dan, zegt Schilling, terug in de tijd. Hoe dat kan legt hij uit aan de hand van een verschijnsel dat we allemaal kennen, namelijk onweer. Bij onweer zie je vaak eerst de bliksem en daarna hoor je pas de donderklap, de lichtsnelheid is hoger dan de geluidssnelheid. Bij onweer luister je dus terug in de tijd. Door dit soort vergelijkingen maakt de auteur zaken die zich in de ruimte voordoen inzichtelijk met 'aardse' voorbeelden. Dat werkt, naar mijn mening, heel goed.

Het boek staat naast deze, voor kinderen zeer toegankelijk en boeiend geschreven, wetenschappelijke kennis vol met leuke weetjes. Een voorbeeld hiervan is het hoofdstuk waarin wordt beschreven dat De naam Pluto is bedacht door een meisje van elf, Sommige sterren draaien sneller rond dan een staafmixer of Een autorit naar de dichtstbijzijnde ster duurt veertig miljoen jaar. Voor de enorme grote getallen die nogal eens nodig zijn om iets in het heelal te beschrijven heeft Govert Schilling op bladzijde 37 een prachtige staat opgenomen die gaat van Miljoen tot Septiljoen.

Ik heb het boek met enorm veel plezier gelezen in een keer uitgelezen en heb er een heleboel uit geleerd! Ik weet zeker dat ik het nog vaak zal pakken om bepaalde dingen nog eens na te kijken om nog eens te zien hoe het nou ook alweer precies zit. Kortom een leerzaam, maar vooral ook heel leuk boek over de ruimte. Echt waar!

Over de auteur: Govert Schilling is freelance wetenschapsjournalist en publicist. Hij schrijft over sterrenkunde en ruimteonderzoek voor kranten en tijdschriften in binnen- en buitenland. Eind 2014 presenteerde hij het zeer goed bekeken tv-programma Heel Nederland kijkt sterren. Voor zijn werk op het gebied van de popularisering van de sterrenkunde ontving Govert diverse prijzen en onderscheidingen.

ISBN 9789021016610 | Hardcover | 96 pagina's | Luitingh-Sijthoff | september 2015
Afmeting 21,9 x 21,6 cm | NUR code 225 | Leeftijd: 4-12 jaar

© Ria, 22 september 2015