Govert Schilling

Toon alleen recensies op Leestafel van Govert Schilling in de categorie:
Govert Schilling op internet:
  Categorie: Diversen

Ongelooflijk RWaar Ongelooflijk RWaar
Onvoorstelbare ruimteweetjes

Zou Govert Schilling misschien geen keuze hebben kunnen maken voor de titel van het boek? Kijk maar eens naar de voorkant van het boek. Nou misschien kon hij dat inderdaad niet. Wat hij namelijk allemaal behandelt in dit prachtig vormgegeven kinderboek is naast Ongelooflijk Raar ook nog eens Ongelooflijk Waar!

Als je het boek eerst eens even doorbladert, dan begrijp je al dat het boordevol informatie staat. Informatie over de ruimte, want Govert Schilling is daar heel erg in geïnteresseerd en hij kan daar ook nog eens prachtig en vol passie over vertellen.
Ieder hoofdstuk begint met een stelling, bijvoorbeeld het hoofdstuk Ruimtevaart houdt je jong. Daaronder volgt een korte beschrijving waarover de schrijver je dan iets gaat vertellen. In dit hoofdstuk schrijft hij: Oud worden is niet leuk. Gelukkig kun je er iets aan doen. Als je een verre reis maakt met een heel snel ruimteschip, word je minder snel oud. Deze korte inleiding, die onderdeel is van ieder hoofdstuk, sluit de schrijver elke keer steevast af met de woorden: Echt waar.

De hoofdstukken zelf, die steeds uit 1 of 2 bladzijden tekst bestaan met bijpassende en soms humoristische afbeeldingen, laten zien waarom de besproken stelling misschien wel Raar lijkt, maar toch Ongelooflijk Waar is. Govert Schilling gebruikt hiervoor heel duidelijke taal en trekt steeds vergelijkingen met dingen die we ons heel goed voor kunnen stellen.

Dat laatste doet hij bijvoorbeeld in het hoofdstuk met de titel Je kunt sterren zien die er niet meer zijn aan de hand van een vergelijking van het licht van een ster met het geluid als het onweert. Het licht van een ster die heel ver weg van de aarde in de ruimte staat komt soms na tientallen jaren of soms zelfs na eeuwen pas op aarde aan. Het kan dan zijn dat die ster al niet meer bestaat. Je kijkt dan, zegt Schilling, terug in de tijd. Hoe dat kan legt hij uit aan de hand van een verschijnsel dat we allemaal kennen, namelijk onweer. Bij onweer zie je vaak eerst de bliksem en daarna hoor je pas de donderklap, de lichtsnelheid is hoger dan de geluidssnelheid. Bij onweer luister je dus terug in de tijd. Door dit soort vergelijkingen maakt de auteur zaken die zich in de ruimte voordoen inzichtelijk met 'aardse' voorbeelden. Dat werkt, naar mijn mening, heel goed.

Het boek staat naast deze, voor kinderen zeer toegankelijk en boeiend geschreven, wetenschappelijke kennis vol met leuke weetjes. Een voorbeeld hiervan is het hoofdstuk waarin wordt beschreven dat De naam Pluto is bedacht door een meisje van elf, Sommige sterren draaien sneller rond dan een staafmixer of Een autorit naar de dichtstbijzijnde ster duurt veertig miljoen jaar. Voor de enorme grote getallen die nogal eens nodig zijn om iets in het heelal te beschrijven heeft Govert Schilling op bladzijde 37 een prachtige staat opgenomen die gaat van Miljoen tot Septiljoen.

Ik heb het boek met enorm veel plezier gelezen in een keer uitgelezen en heb er een heleboel uit geleerd! Ik weet zeker dat ik het nog vaak zal pakken om bepaalde dingen nog eens na te kijken om nog eens te zien hoe het nou ook alweer precies zit. Kortom een leerzaam, maar vooral ook heel leuk boek over de ruimte. Echt waar!

Over de auteur: Govert Schilling is freelance wetenschapsjournalist en publicist. Hij schrijft over sterrenkunde en ruimteonderzoek voor kranten en tijdschriften in binnen- en buitenland. Eind 2014 presenteerde hij het zeer goed bekeken tv-programma Heel Nederland kijkt sterren. Voor zijn werk op het gebied van de popularisering van de sterrenkunde ontving Govert diverse prijzen en onderscheidingen.

ISBN 9789021016610 | Hardcover | 96 pagina's | Luitingh-Sijthoff | september 2015
Afmeting 21,9 x 21,6 cm | NUR code 225 | Leeftijd: 4-12 jaar

© Ria, 22 september 2015

De ontdekking van de sterren De ontdekking van de sterren

Er zijn allerlei soorten sterren, popsterren, zeesterren, kerststerren etc., maar dit boek gaan over sterren die we 's avonds aan de hemel zien.
Govert Schilling vertelt wat sterren nou precies zijn en hoe het komt dat sterren lijken te fonkelen en waarom de poolster wel altijd op dezelfde plek staat en de rest van de sterren niet.  Ook laat hij zien hoe je bijvoorbeeld het sterrenbeeld de Grote Beer kunt vinden.
Het blijkt dat in de winter de sterrenhemel op zijn mooist is. Het sterrenbeeld Orion is dan heel goed te zien, alleen de uitleg van Govert Schilling laat in dit geval wel te wensen over. Er staat een vrij kleine foto bij van het sterrenbeeld maar duidelijker wordt het er niet door. Je moet heel goed kijken en lezen wil je zien wat bedoeld wordt.
Het bijzondere is dat diverse landen een andere naam aan de sterrenbeelden hebben gegeven. In China heet de grote beer bijvoorbeeld Beidou (de noordelijke lepel) Egyptenaren kennen de Grote beer niet, zij zagen in de helderste sterren geen beer maar een koeienpoot. Orion wordt vaak gezien als een ruiter maar in Hawaii zien ze er een vlinder in. En bij de indianen heet Orion Schildpad.
Ook wordt verteld wat vallende sterren nou eigenlijk zijn en hoe kan het dat sterren verschillende kleuren hebben? En hoe groot zijn sterren nou helemaal? En hoe komen ze aan hun naam? En hoe ver weg staan ze? Hoeveel sterren zijn er? Waar komen sterren vandaan? Hoe geven ze licht?
Allemaal vragen die uitgebreid beantwoord worden.
Ook vertelt Govert Schilling over het leven van een ster, hoe wordt een ster 'geboren' hoe gaat een ster 'dood'?  Maar hij vertelt ook ook over het heelal, en de melkweg  (De aarde, de zon en maan zitten in die sterrengroep wat melkwegstelsel genoemd wordt.) En zo kom je langzamerhand bij het einde van het boek en als je alles goed gelezen hebt dan weet je al veel meer over sterren dan de meeste volwassen mensen.

Bij de teksten staan veel afbeeldingen en grappige tekeningen of foto's. De tekst is niet altijd even makkelijk, een kind moet echt geïnteresseerd zijn in sterren wil hij of zij doorzetten Vooral de sterrenbeelden en hoe ze te vinden zijn is mij niet erg duidelijk. Misschien is het handig om dit boek samen met een ouder iemand te lezen die af en toe toelichting kan geven.
Maar eerlijk is eerlijk het gaat niet over prinsjes en prinsesjes, het onderwerp zelf is al niet eenvoudig. Laat staan dat het makkelijk is om het dan goed uit te leggen aan een kind. Govert Schilling gebruikt zelf geen moeilijke woorden en het is goed te merken dat hij zo duidelijk mogelijk probeert te zijn. Soms lukt dat goed soms niet helemaal.
Het is al met al wel een enorm interessant boek geworden over een enorm boeiend onderwerp.

ISBN 9789048813421 | Hardcover | 96 pagina's | Uitgeverij Moon | juni 2012
Vanaf 8 jaar