Florence Ducatteau

Toon alleen recensies op Leestafel van Florence Ducatteau in de categorie:
Florence Ducatteau op internet:
  Categorie: Diversen

Naar het museum Naar het museum

Opnieuw een mooie en interessant boek uit de willewete serie. Deze keer over wat er allemaal te doen is in een museum.

Clara en haar broer Basiel hebben tekeningen en schilderijen gemaakt die ze tentoonstellen. Iedereen mag ernaar komen kijken. Natuurlijk komen opa en oma ook de tentoonstelling bezoeken. Het lijkt wel een museum zeggen zij, ze zullen morgen Clara en Basiel meenemen naar een echt museum.
Ze gaan naar Het koninklijk museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Dat is een heel groot gebouw met heel veel zalen waar je wereldberoemde vooral schilderijen, beelden, foto's enz. kunt bekijken. Om in dit museum binnen te mogen moeten ze eerst een kaartje kopen, maar sommige andere musea zijn gratis.

Clara en Basiel kijken hun ogen uit, ze zien de zaalwachters die mensen de weg wijzen en het museum bewaken. Die zaalwachters letten op of mensen niet aan de schilderijen en beelden komen of ze stelen of kapot maken. Ze zien een mevrouw met een groepje kinderen lopen en die mevrouw (animatrice) laat de kinderen alle hoeden op de schilderijen zoeken. Maar er werken ook gidsen. Zij vertellen aan de bezoekers allerlei dingen over de kunstwerken die in het museum staan.

Opa en oma lopen door heel veel zalen zodat Clara en Basiel alles kunnen bekijken. Soms leest Basiel op een bordje wat bij een schilderij of beeld hangt om te kijken wie het gemaakt heeft en hoe het kunstwerk heet. Nadat ze moe van het lopen zijn gaan ze nog even naar de museumwinkel en daarna lekker wat eten en drinken in de cafetaria van het museum. Ze hebben alle vier een heerlijke dag gehad en Clara en Basiel hebben straks op school heel wat te vertellen.

In het boek zit in het midden een uitklappagina waarop de doorsnede van het museum te zien is. Van de kelder tot het glazen dak. Zo zie je ook het gedeelte dat niet voor bezoekers toegankelijk is zoals bijvoorbeeld de directeurskamer, de opslagdepots, de restauratieruimte en de kleedkamer van de zaalwachten. Heel duidelijk wordt verteld en afgebeeld hoe het er in een museum aan toe gaat, wat er allemaal te zien is, wat de mensen die werken in een museum allemaal doen. Ook vermelden ze dat er allerlei soorten musea bestaan zoals het ruimtevaartmuseum, het scheepvaartmuseum of speelgoedmuseum.
Achterin het boek staat hoe je zelf een 'museum' en een kunstwerk  kunt maken. Ook is daar een miniquiz te vinden met allemaal vragen over het museum. Het is opnieuw een enorm leuk en informatief boek. De willewete serie is echt een aanrader voor nieuwsgierige, leergierige kinderen.

Kijkboek vanaf 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7 jaar

ISBN 9789044813623 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2010
Leeftijd: 5+