Edda Heinsman

Toon alleen recensies op Leestafel van Edda Heinsman in de categorie:

Zoek het uit! Zoek het uit!

Het klokhuisboek over onderzoek
Edda Heinsman

Natuurkundige Ivo van Vulpen: “Het leukste aan onderzoek doen is het puzzelen, je bent aan het proberen problemen op te lossen om uiteindelijk de wereld om je heen echt te begrijpen”

Het kinderprogramma Het klokhuis is sinds 3 januari 1988 op de Nederlandse televisie te zien. Ik was in 1988 negen jaar oud en zat de daaropvolgende jaren aan de buis gekluisterd. Wat vond (en vind) ik Het klokhuis leuk! Het klokhuis was informatief en vernieuwend en dat is het nu nog steeds. Zoek het uit! is een project van Het klokhuis. Het gaat over wetenschap. Dit boek hoort bij het televisieprogramma. Er is ook een bijbehorende website én je kunt een app. downloaden.

Het boek heeft een mooi groot formaat en de kleuren sprankelen je tegemoet. Het is overduidelijk dat dit boek met grote zorg en aandacht is samengesteld. De opmaak van het boek is erg overzichtelijk. Elk hoofdstuk heeft een eigen, fleurige achtergrond en de teksten worden afgewisseld met foto’s en kleine tekstjes met aanvullende informatie. Alles aan dit boek nodigt uit tot lezen.

In het eerste hoofdstuk van het boek wordt uitgelegd dat onderzoek doen begint met het stellen van vragen. Een onderzoeker vraagt zich iets af en gaat vervolgens op zoek naar het antwoord. Wie een echte wetenschapper wil worden moet studeren aan een universiteit. Doe dus goed je best op school!

Het boek is opgedeeld in uiteenlopende hoofdstukken. De werking van de hersenen komt aan bod evenals onderwerpen als oceanen, criminologie, het binnenste van de aarde, archeologie, biologie, taal en buitenaardse wezens. Voor ieder wat wils dus. Zelf vind ik het hoofdstuk “Hoe werken je hersenen?” het leukst. Naast het “serieuze gedeelte” wordt in dat hoofdstuk aandacht besteed aan gezichtsbedrog en staan er leuke proefjes in waarmee je je hersenen voor de gek kan houden.

“Het snichjt dat je een tsekt geod kan lzeen, zfles als de ltteres van de wroedon door ekaalr glehusesd zjin, als de estree en ltaaste leettr van het wrood maar op de gdoee pelk saatn.”

Het boek staat bol van de informatie en daarnaast staan er allemaal leuke onderzoekjes in die je zelf kunt uitvoeren. Onderzoek bijvoorbeeld eens welk eten jouw vis het lekkerst vindt (onderzoekster Liesbeth Bakker ontdekte dat graskarpers kip en kaas lusten), zoek naar een schat, doe mee aan een taalexperiment, sloop een oude wekker of probeer iemand af te luisteren zonder een oorafdruk achter te laten. Leuk zijn ook de interessante en grappige weetjes die regelmatig opduiken.

“Echolocatie
Geluid maken en luisteren hoe het terugkomt om je een beeld te vormen van je omgeving, dat is precies hoe dolfijnen weten dat er ergens een lekker visje zwemt, of hoe vleermuizen ervoor zorgen dat ze in het donker niet tegen een boom aan vliegen. Er zijn ook blinde mensen die het kunnen. Ze maken met hun tong een soort klikkend geluidje en luisteren heel goed hoe het geluid terugkomt. Er is zelfs een blinde Amerikaan, Daniel Kish, die op deze manier gewoon rondfietst!”

Ook kinderen die (nog) niet zo veel lezen kunnen prima met dit boek overweg. De teksten in het boek zijn kort en aan de hand van de foto’s kan een kind zelf bepalen welke teksten hij of zij wil lezen. Een beetje bolleboos leest het boek natuurlijk van A tot Z maar dat hoeft dus niet. Zoek het uit! is tot in de puntjes verzorgd en uitgewerkt en is een echte aanrader voor nieuwsgierige en leergierige kinderen.

ISBN 9789049925819  | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij Moon | oktober 2013
Voor kinderen van 9 tot 12 jaar

© Annemarie, 24 oktober 2013