Craig Glenday

Toon alleen recensies op Leestafel van Craig Glenday in de categorie:
Craig Glenday op internet:

Guinness world records 2013 Guinness world records 2013

Ooit geweten dat een badkamer een snelheid van 68 km per uur kan halen? Of dat Kazuhiro uit Japan een hanenkam heeft van 113,5 cm? Voor mij zijn deze en andere opmerkelijke feiten niet langer onbekend. Guinness world records 2013 staat er vol mee.

Het boek is opgedeeld in twaalf categorieën en deze zijn weer onderverdeeld in subcategorieën. Zo staat alles netjes bij elkaar. De vele en zeer diverse records worden op vrolijke wijze aan de lezer gepresenteerd. Saaie rijtjes kom je in dit boek niet tegen. De opmaak doet denken aan dat van een hip magazine. Tekst en een ruimte hoeveelheid foto’s en illustraties staan op een speelse manier door elkaar. Toch blijft het overzichtelijk. De kaft is opvallend, het reliëf is gezichtsbedrog.

Ik ben dol op interessante weetjes en met dit boek kan ik dan ook mijn hart ophalen. Zo weet ik nu: wie er als eerste op de maan urineerde; hoe hoog de hoogste boom ter wereld is; hoeveel kurken de grootste kurkboom fabriceert; hoe lang de langste slang is; de lengte van de kleinste man; alles over een enorme verzameling spuugzakjes; dat Madagaskar het oudste eiland is; waar ik het grootste amfitheater ter wereld kan vinden; welk land het gelukkigst in de liefde is; dat het grootste zwembad ter wereld in Chili te vinden is en nog veel, veel meer.

Naast de records biedt het boek ook de nodige achtergrondinformatie. In India bijvoorbeeld staat een school met bijna 40.000 leerlingen. De geschiedenis van deze school staat ook beschreven en is de moeite van het lezen zeker waard.

Bij zes afbeeldingen in dit boek staat de tekst “in 3D”. Speciaal voor deze foto’s is een gratis te downloaden app. ontwikkeld waarmee de afbeelding in 3D bekeken kan worden. Ik ben dol op gadgets en noviteiten en ik vind dit een fantastische toevoeging. Met behulp van mijn iPad komen de afbeeldingen tot leven. Zo duikt er ineens een haai op uit de bladzijden en blaft de kleinste hond ter wereld naar me. Mijn persoonlijke favoriet is de slamdunkende papegaai, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Op de website zijn mooie foto’s en wallpapers te vinden.

Wil jij zelf een record vestigen en opgenomen worden in het Guinness world records-boek? In het boek staat uitgelegd hoe je dit aan moet pakken. Wie weet sta jij er volgend jaar ook in.

Steeds weer betrap ik mezelf met dit boek in mijn handen. Voorlopig ben ik nog lang niet uitgelezen en gekeken in Guinness world records 2013.

ISBN 9789026132988 | Hardcover | 288 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2012