Toon alleen recensies op Leestafel van Eva Hauck in de categorie:

Kosteloze knutsels voor kinderen Kosteloze knutsels voor kinderen

zien vinden maken

In dit boek zie je allerlei dingen die je kunt maken voor niets of voor heel weinig geld.
Het boek is ingedeeld in zes categorieën, te weten, werken met... papier, kleur, vormen, stof, draden, de natuur.

Werken met papier
In deze categorie zie je wat je allemaal met papier kunt doen en dat is veel meer dan je denkt. Het begint met knippen van papier.
Er staat een knikkerdoolhof in, gemaakt van een schoenendoos en geknipte stroken karton. Het ziet er prachtig en spannend uit. Het enige wat je nodig hebt zijn een schaar, karton, een schoenendoos en een knikker. Meer niet. Of je kunt bijv. een schilderij (collage) maken van plaatjes die je uitknipt hebt uit tijdschriften. Er staat een erg leuke collage van Johannes (12 jaar) in het boek, getiteld 'Aan tafel'.
Je kunt papier ook scheuren en krullen of gaatjes er in maken (perforeren) of mooie figuurtjes maken in reliëf maar je kunt papier ook kreukelen wat ook heel mooie resultaten geeft. Heel leuk is natuurlijk vouwen van papier, je kunt kaarten maken, maar ook doosjes of gekke dieren of marsmannetjes van snoeppapiertjes! In het boek staat zelfs hoe oudere kinderen vrij makkelijk zelf papier kunnen maken.

Werken met kleur
Het kopje meldt het al. In deze categorie draait alles om kleur. Eerst wordt verteld welke basiskleuren er zijn en hoe je daarmee andere kleuren kunt maken. Verder kun je uitproberen welke kleuren bij elkaar passen, wat voor materialen er zijn en wat je er allemaal mee kunt doen.
Heel leuk is de tekening van vetkrijt waarin door het weghalen van het krijt met een spits voorwerp een mooie tekening gemaakt is.
Natuurlijk komen de kleurpotloden, water- en plakkaatverf, viltstiften en pen en inkt ook aan bod. Maar ook werken met mooi gekleurd papier of met stempels.

Werken met vormen
In dit hoofdstuk zie je allerlei leuke dingen om zelf te maken van klei, papier-maché, gips, zoutdeeg en natuurklei.
Je ziet heel kleurige armbanden maar ook een heel leuke kip en mooie naambordjes, maskers en nog veel meer. Alles ziet er even leuk uit. Je wilt gelijk beginnen...

Weken met stof
Ook alweer zo'n leuk hoofdstuk. Je ziet en leest wat je allemaal met lapjes kunt doen. Ook kun je dingen van vilt maken zoals bijvoorbeeld je eigen portemonnee maar je kunt ook zelf mooie dingen op lapjes of een t-shirt of wat anders schilderen of stempelen met textielverf. Ook leer je wat batikken is (heel mooi) en hoe je heel makkelijk een mooie vis of een wandkleed of handpoppen enz. kunt maken. En voor alles heb je maar heel weinig spullen nodig. Je bent dus niet heel veel geld kwijt aan het kopen van allerlei materialen.

Werken met draden
Wie kent het niet... het spijkerschilderij. Allemaal spijkertjes op een plankje timmeren en dan draadjes van de ene spijker naar de tegenoverliggend spijker spannen. Dan ontstaan de mooiste patronen. Ook breien en haken doe je natuurlijk met draden maar in dit boek staat nog veel meer...
Echt een verrassing. Je kunt ook draden op stof plakken en daarmee heel mooie schilderijen maken. Je kunt heel leuke popjes maken van draden, je kunt weven (met o.a. kralen) en wat heel leuk is van plastic zakken iets maken. Maar je kunt ook heel mooie sierraden van heel dun draad, stoelkussen van stofdraden of  tassen maken... en dat allemaal van draden!

Werken met de natuur
In deze categorie zie je dingen die gemaakt zijn van takken, blaadjes, pitten van vruchten en stenen.
Daar kun je namelijk heel veel mee doen, van schilderen tot uitsnijden, tot gladschuren, tot plakken en rijgen. Het ziet er echt heel mooi uit.

Nadat je het boek hebt doorgekeken weet je vast wel wat je wilt gaan maken. Die mooie tas, of dat leuke draadpopje, of die armband van klei of die letters voor een ABC of dat grappige kleed, of iets voor op je t-shirt, of, of... er staat zoveel in het boek, het wordt nog moeilijk om te kiezen wat je als eerste gaat maken. Het is echt een erg leuk boek waar voor elk wat wils in staat.
De uitleg bij de werkstukken is kort maar ik heb enkele dingen uitgeprobeerd en wat beschreven wordt is duidelijk genoeg. De afbeeldingen zeggen vaak al genoeg. Veel materialen zullen jullie al wel in huis hebben en anders kun je in de winkel voor een paar euro's materialen kopen. Alle 77 werkstukken die in dit boek staan, zijn door kinderen zelf gemaakt en het resultaat is prachtig. Je hoeft natuurlijk niet alles precies zo na te maken (mag wel) maar door dit boek krijg je wel heel veel ideeën wat je allemaal kunt doen met allerlei dingen die je al in huis hebt.
Veel plezier met dit boek en knutsel ze!

ISBN 9789043913614 | Paperback | 240 pagina's | Tirion Uitgevers | oktober 2010
Leeftijd vanaf 3 tot ca 12 jaar, bij sommige (3