Meredith Baird

Toon alleen recensies op Leestafel van Meredith Baird in de categorie:
Meredith Baird op internet:

Kokos Kokos

Meer dan 30 lekker gezonde recepten
Meredith Baird

Kokos is ontdekt, het is het momenteel helemaal, kokos is gezond melden vele sites en bladen en de recepten met producten afkomstig van de kokosnoot zijn flink in opmars. Kokosolie bijvoorbeeld zou beter moeten zijn dan welke plantaardige olie ook. De meningen rond de gezondheidsgraad van kokos zijn echter nogal verdeeld. Kokos zou cholesterolverhogend zijn. Juist niet zegt de voorstander van kokos.  Geleerden tobben er nog over... Eén ding staat ondanks alle meningsverschillen rond kokos wél vast. Kokos is lekker! (vind ik)
Dat het lekker is weet de schrijfster van dit boek ook. Zij voegt kokos in diverse vormen toe in allerlei zeer gevarieerde gerechten.

Ze begint het boek met uitleggen welke kokosproducten er zijn, hoe ze eruit zien, waar je ze voor gebruiken kunt en waar je ze kunt aanschaffen. Alleen deze beginpagina's zijn al heel leerzaam. Middels duidelijke foto's en tekst wordt ons daarna uitgelegd hoe we een kokosnoot kunnen vrij eenvoudig kunnen openen en hoe we zelf kokosmelk, kokosboter, kokosroom, sour cream en kokosyoghurt kunnen maken. En dan volgen de recepten voor het ontbijt, lunch, diner en dessert. Nieuwsgierig begon ik deze recepten te lezen...

Het ontbijtgedeelte ziet er als je het globaal bekijkt fantastisch uit, het bestaat voornamelijk uit vloeibare gerechten zoals Mangolassi (kokosyoghurt met kruiden en mango) Je kunt ook supergezonde Gouden kokosmelk maken met o.a. kurkumasap en koninginnegelei (als je wilt) of een smoothie bereiden met matchapoeder  als een van de ingrediënten.

Helaas zijn het ingrediënten in die ik niet in mijn keukenkastje heb staan, van kurkumasap en matchapoeder had ik zelfs nog nooit gehoord. Ze blijken bovendien behoorlijk prijzig qua aanschaf.  Matchapoeder "bevat groene thee extract en van nature een hoog gehalte aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels en eiwitten." las ik op internet. Kosten ca. 21 euri per potje van 125 gram of 7 euro voor dertig gram. Ach, als je het hebt...
In twee recepten moet probiotische poeder. Wat dat is? Daar kwam ik niet helemaal uit. Ik kwam vooral op gezondheidssites over darmflora terecht.
Maar ja, al die ingrediënten zijn wel érg gezond volgens de sites die ik bezoek dus de ondertitel van het boek klopt wat dat betreft wel.

Het lunchhoofdstuk leek wat beter te behappen met veel saladeachtige recepten. Maar wat zijn CBLT's? Op internet vond ik Cheese Bacon Lettuce Tomato (sandwich) en Chicken, Bacon, Lettuce, Tomato, maar beide beschrijvingen voldoen niet aan het plaatje wat ik zie. Vermoedelijk zijn het een soort slahapjes. Op de foto zie je namelijk een aantal blaadjes sla op een bordje met daarop een mixje van ingrediënten.
Erg smakelijk en mooi ziet het recept van Mungbonenkiemen met amarant, avocado en kerrie eruit. Mungbonenkiemen blijkt na googlelen gewoon taugé in een pril stadium te zijn. (Zeg dat dan gaat er door mijn hoofd).  Amarant is een Chinese bladgroente.

En zo ploeteren we door naar het diner waar in het eerste recept jalapeño moet, ontpit en in stukjes, dat wel. Als ik eerst maar eens wist wat het is! 'Een middelgrote chilipeper' vertelt Wikipedia me. Ook het dinergedeelte bestaat uit voornamelijk saladeachtige recepten.
Maar ondertussen heb ik het eigenlijk wel een beetje gehad met dit boekje.

Ik hoop dat de desserts minder 'erg' zijn en inderdaad ze lijken het meest 'normaal' hoewel Kokosnectar - gemaakt van natuurlijk ingedikte kokosbloesemsap -  met zijn 10,95 per flesje van 335 ml eveneens flink aan de prijs is. Ook had ik geen idee had wat irish moss was. (zeewier dus maar dat staat wel in het boek vermeld) en Kokosbloesemsuiker blijkt de Indische Goela Djawa - een bruine geurige suiker - te zijn en cress zijn gewoon kiemplantjes, koriandercress heb ik overigens ook nog nooit gezien in onze winkels.

Nu ben ik in vele keukens thuis - ik ben bekend met de Thaise, Vietnamese, Surinaamse, Chinese en Indische, Italiaanse en Franse keuken - maar dit boekje heeft me echt verbaasd. Zoveel luxe, dure én, voor de doorsnee keukeprins of -prinses,  zoveel onbekende ingrediënten.  Alleen een korte presentatie van de ingrediënten had al een eind in het voordeel van het boekje gescheeld. Nu is het vooral zoeken op internet om uit te vinden wat er allemaal in het gerecht moet.

Gezegd moet worden dat het boekje zelf erg mooi verzorgd en niet duur is. De gerechten worden prachtige gepresenteerd, het boekje is uitgevoerd in een mooie hardcover en de beschrijvingen zijn duidelijk. Ik neem ook onmiddellijk aan dat alles zeer smakelijk zal zijn maar de recepten gaan veelal boven mijn budget. Het is duidelijk een boekje voor mensen die niet op de kleintjes hoeven te letten en bekend zijn met de exclusieve (dure) trends van nu. Helaas hoor ik daar niet bij. Ik ben bang dat het kokosboek van deze Amerikaanse schrijfster (South Carolina) niet erg past in ons toch minder warme landje. Mogelijk dat daar de ingrediënten beter voor handen en minder duur zijn maar hier is het boekje meer voor de happy few. Jammer, want kokos is en blijft lekker...

ISBN 9789023014867 | Hardcover | 64 pagina's | Uitgeverij Becht | februari 2016
(Alle recepten zijn geschikt voor vegetari

© Dettie, 13 maart 2016