Mariëtte Haveman

Toon alleen recensies op Leestafel van Mariëtte Haveman in de categorie:
Mariëtte Haveman op internet:

De foto van Faye Finsbury De foto van Faye Finsbury

Maria gaat naar Engeland, naar Londen, om actrice te worden. Dat is wat ze altijd gewild heeft.
(Waarom niet in Nederland, vraag ik me af?) Maar in Londen is de bevreemding groter. Ze moet Engels spreken, en al  blijkt ze dat in een sneltreinvaart onder de knie te krijgen, contacten leggen gaat wat minder.

Ze woont bij een hospita, die verstoken zal blijven van het gezellige kopje thee en bijbehorend kletspraatje; Maria ontwijkt haar zoveel mogelijk. Natuurlijk gaat ze op school met mensen om, maar ook daar blijft alles op afstand. Dat ligt zeker ook aan Maria zelf. Ze is onzeker, durft niet te geloven dat anderen haar misschien wel echt aardig en interessant vinden. Ze trekt snel - vaak negatieve - conclusies over wat anderen doen en denken, vooral als het haar zelf aangaat. Toenadering wordt argwanend bekeken. Ook de leraren vertrouwt ze niet, al vindt ze Matthew wel boeiend. Hij raakt haar met zijn woorden.

Zeker, ze gaat naar feestjes, ze praat wel, ze doet mee, maar het is niet waar ze naar op zoek was. Als de leerlingen een opdracht krijgen om met een eigen stuk te komen, grijpt ze haar kans. Ze zal ontdekken wat het echte leven is: ze gaat aan den lijve ondervinden wat het is om zwerver te zijn, en die gevoelens zal ze uitbeelden. Het echte leven ontdekken en laten zien, als tegenstelling voor al die gebakken lucht om haar heen. Haar avontuur in de beangstigende verloederde buitenwijken van Londen vormen het hoogtepunt van het boek. Maar niet in Maria's leven.

Voor haar gevoel wordt het een complete afgang, en als de teleurgestelde hospita de huur opzegt, en haar Nederlandse vriendje afziet van een hereniging in Engeland, omdat hij een nieuw lief heeft gevonden, geraakt Maria op drift. Ze volgt geen lessen meer, haar geld wordt gestolen, en dat ‘echte leven’ dat ze zo graag wil beleven? Dat ziet ze nergens. Dan wordt een helpende hand toegestoken, en op dat moment in haar leven ontmoet ze Faye Finsbury, een fotografe.
Zal deze vriendschap Maria’s leven weer op orde brengen? Het lijkt er even op...

Het verhaal komt moeilijk op gang. Als je herhaaldelijk stukjes, zinnen terug moet lezen om te begrijpen wat er verteld wordt, dan schiet dat niet op. Maria is een meisje van negentien, maar blijkbaar laat in de puberteit gekomen. Ze is veel te veel bezig met het bepalen van haar eigen plaats in het leven om een nieuw leven in Londen aan te kunnen. Dat leidt tot heel veel introspectie. Te veel soms. Als aan het einde van het verhaal de spanningsboog inzakt, valt het me moeilijk om door te lezen. Gelukkig leren we door Maria’s omzwervingen door de stad ook Londen zien in de jaren zeventig, met aan de ene kant de ontzettende verloedering, en aan de andere kant de grootsheid.

ISBN 9789059362000 | Hardcover | 287 pagina's | Uitgeverij Cossee | mei 2008

© Marjo, 04 juni 2012

Maria heeft altijd al geweten dat ze actrice wilde worden. Maar hoever ga je in je droom om een góede actrice te worden?

"Elke maandagavond naar toneelles in een uithoek van Rotterdam. Stapels boeken had ik verslonden, over Russische en Engelse en Amerikaanse gezelschappen, over het echte levende theater. Ik had vooral heel goed naar de foto's gekeken. The Living Theatre! Toneelspelen in oude gebouwen, fabrieken overal. Dat was wat ik wilde."

Als ze dan ook op negentienjarige leeftijd aangenomen wordt aan het Fiora Bramling's College of Speech and Drama in Londen, zijn haar verwachtingen hoog gespannen. Ze weet dat ze uitblinkt in typetjes, daarmee krijgt ze de lachers op haar hand, maar het is niet genoeg...
Ze wil meer maar ziet ook dat andere leerlingen net dat beetje meer hebben dat hen tot échte toneelspelers maken. Zij wil dat ook, Kunst met een grote K maken. Ze is te jong vindt ze, ze kan niet spelen zonder levenservaring. Ze gaat met een vriendin mee naar de achterbuurten van Londen en is geschokt door wat ze daar ziet. Het doet haar wel besluiten tijdelijk, na haar lessen, als zwerver door het leven te gaan. Die ervaring gebruikt ze voor haar toneeltoets maar haar toneelspel wordt niet gewaardeerd, eerder is dit het begin van het eind. Onrechtstreeks wordt haar verteld dat er getwijfeld wordt aan haar toneelcapaciteiten...

Thuis in haar oranje (to make you feel as home as a Dutch girl) kamer schrijft ze lange brieven naar Felix, hij is haar enige houvast in een wereld waarin ze steeds verder afglijdt. Omdat ze niet de leuke, gezellige meid is die haar hospita zich gewenst had wordt haar de huur van haar kamer opgezegd. Tot overmaat van ramp wordt ze bestolen en schrijft Felix dat het over is. Gelukkig kan ze terecht in een pand van een leraar en daar ziet ze Faye, de veelbelovende fotografe, weer. Ze worden goede vrienden totdat Faye haar een gemene streek levert...

Een Bildungsroman of een Coming of age roman wordt dit boek genoemd. Een bildungsroman is een psychologische roman die verhaalt over de emotionele, morele en intellectuele groei van het (meestal jonge) hoofdpersonage. Zo zou ik het niet willen noemen. Het boek beschrijft een paar maanden, hooguit een jaar, over het toenmalige leven van Maria. Een meid vol zelfvertrouwen die het wel even gaat maken, maar in een crisis belandt wat haar tot een randfiguur in de maatschappij maakt. Ze belandt letterlijk in de goot. Ze heeft geen huis of inkomen meer. Het is in één klap een ander leven, in één klap vallen al haar zekerheden en toekomstidealen weg en ze is totaal op zichzelf aangewezen. De groei was er nog niet, het is afzien, proberen te overleven, overeind te blijven. De groei volgt, in mijn ogen, later pas bij het verwerken van deze ervaringen maar dat verwerken wordt niet vermeld.

Mariëtte Haveman heeft een mooi beeld geschetst over de innerlijke drijfveren en latere verwarring van Maria. Maria blijft wel ongrijpbaar, je wordt toch steeds verrast door haar handelen. Wat knap is van Haveman, is dat het geen tragisch en ellendig verhaal is geworden. De zelfreflectie van Maria draagt daar zorg voor. Ondanks haar ellende voel je dat ze er wel uit komt.
Het enige minpuntje is dat Haveman af en toe te veel, te lang de gedachten en gevoelens van Maria beschrijft. Voor de rest... een uitstekend debuut!

ISBN 9789059362000 | Hardcover | 287 pagina's | Uitgeverij Cossee | 2008

© Dettie, september 2008