Lemony Snicket

Toon alleen recensies op Leestafel van Lemony Snicket in de categorie:

De verkeerde vragen 1: Wie is dat op dit uur? De verkeerde vragen 1: Wie is dat op dit uur?

Het leven van de dertienjarige Lemony Snicket is nogal bijzonder. Hij heeft een opleiding gevolgd tot detective en gaat in de leer bij S. Theodora Markson, een knorrige vrouw die zich doorlopend zorgen maakt over haar reputatie. Lemony snapt niet waar ze zich druk om maakt want ze staat laatste op een lijst van maar liefst 52 chaperonnes. Lager in rang zakken is niet mogelijk. Het boek dat de lezer voor zich heeft is een verslag van de eerste zaak van Lemony en Theodora. Het is niet de bedoeling dat iemand het leest en daarom is Lemony heel open en eerlijk over alle gebeurtenissen. Niemand zal het immers lezen. Toch?

Lemony en Theodora zijn ingehuurd door mevrouw Sallis uit Smeur aan Zee. Smeur aan Zee is een troosteloos plaatsje. De inwoners leven van de handel in inkt maar er zijn nog maar een paar scholen inktvissen over en de opbrengsten dalen fors. Veel mensen zijn al vertrokken en het zal niet lang meer duren voordat Smeur aan Zee ophoudt met bestaan.

Van mevrouw Sallis krijgen Lemony en Theodora de opdracht om een gestolen voorwerp terug te vinden. Het is een beeldje van Het Brommende Beest, een mythisch wezen dat zich in de buurt van Smeur aan Zee zou ophouden. Tot voor kort prijkte het beeldje op de schoorsteenmantel maar nu is het weg. Mevrouw Sallis is ervan overtuigd dat het door de familie Makelijn is gestolen, de families zijn aartsvijanden.

Lemony en Theodora worden hartelijk ontvangen door de familie Makelijn. Niemand gelooft echter de smoes van Theodora dat zij en Lemony een echtpaar zijn. Lemony kan het meteen goed vinden met Moxie, de dochter des huizes. Ze vertelt dat de familie Makelijn en de familie Sallis heel goed met elkaar overweg kunnen en dat het beeldje van het Brommende Beest al jaren in hun bezit is. Wie spreekt de waarheid en wie liegt? En waarom is het beeldje zo belangrijk?

Aan Theodora heeft Lemony niet veel, erg vaardig is ze niet. Hij zal zelf de zaak op moeten lossen. In Smeur aan Zee ontmoet hij een aantal bijzondere mensen. Moxie mag hij graag maar Stijn, de zoon van de agenten Michielsen, is een ettertje. De plaatselijke taxi wordt bestuurd door Pip en Piep. Pip doet het stuur en Piep de pedalen. Lemony vindt het een beetje vreemd dat twee kinderen een taxi besturen maar volgens het tweetal is het alleen omdat hun vader ziek is. Lemony denkt er het zijne van. De plaatselijke bibliotheek wordt beheerd door Qwerty. Lemony mag hem wel en Qwerty verstuurt zonder het zelf te beseffen geheime berichten naar iemand die heel belangrijk is voor Lemony. En dan is er nog Ellington Veins. Lemony vindt haar leuk maar spreekt Ellington wel de waarheid? Kan Lemony haar wel vertrouwen?

Wie is dat op dit uur? is het eerste deel in een nieuwe reeks boeken van schrijver Lemony Snicket, pseudoniem van Daniel Handler. De auteur werd beroemd met de serie Ellendige avonturen. De nieuwe serie heet Verkeerde vragen. Het blijkt namelijk een hele kunst te zijn om precies de juiste vraag op het juiste moment te stellen. Meestal stellen we namelijk de verkeerde vraag op het verkeerde moment. Lemony heeft dat in dit boek ook regelmatig en pas achteraf weet hij welke vraag het beste was geweest. Alles valt of staat met de juiste vraag.

Het verhaal is vreemd maar fantasierijk en Lemony is een leuk, nieuwsgierig en openhartig joch. De gebeurtenissen in dit boek zijn merkwaardig en dat geldt ook voor de personages. De illustraties van Gregory "Seth" Gallant zijn zeer geslaagd en passen goed bij het verhaal. Leuk ook zijn de diverse boekverwijzingen die in de vertelling langs komen. Het verhaal is nog niet helemaal af en sommige dingen blijven een beetje vaag. Komt dit in de volgende delen goed?

Wie is dat op dit uur? is een boek voor eigenwijze, vrolijke, avontuurlijke en leesgrage kinderen die houden van boeken vol fantasie en ongebruikelijke personages.

ISBN 9789049926625 | e-book | 246 pagina's | Uitgeverij Moon | februari 2013
Vertaald door Ellis Post Uiterweer | Leeftijd: 10+