Laura Viera Rigler

Toon alleen recensies op Leestafel van Laura Viera Rigler in de categorie:
Laura Viera Rigler op internet:

Bekentenissen van een Jane Austen verslaafde Bekentenissen van een Jane Austen verslaafde

Volgens de flap is de schrijfster lid van de Jane Austenclub, dus is ze waarschijnlijk zelf verslaafd aan die schrijfster. Dat proef je helemaal in dit boek: de bewondering voor de boeken van Jane Austen, er wordt uit geciteerd, de personages worden genoemd, de hoofdpersoon ontmoet zelfs de schrijfster in levende lijve... Huh??? Hoe kan dat nou, Jane Austen leefde 200 jaar geleden!!

Dat is de crux van het verhaal: de hoofdpersoon Courtney Stone, een bijna oude vrijster uit onze tijd wordt op een dag wakker en ontdekt dat ze zichzelf niet is! Ze ligt in een negentiende-eeuws bed, en bevindt zich in het lichaam van een negentiende-eeuwse jongedame. Ze droomt, dat moet wel de conclusie zijn. Dus zal ze ook wakker worden. Maar dat gebeurt niet. Stap voor stap  moet ze noodgedwongen aan het leven van tweehonderd jaar geleden deelnemen.

Ze blijkt Jane Mansfield te heten, een 30-jarige juffrouw, die in de ogen van haar moeder nodig aan de man gebracht moet worden. Klinkt bekend hè! De vader is ook een echte Jane Austenfiguur: hij leeft zijn eigen leven en steunt zijn vrouw niet echt. De man van haar moeders keuze is, ontdekt Courtney, niet de keuze van de persoon Jane geweest. Courtney reageert er iets anders op, vanuit haar moderne manier van kijken en beoordelen, maar ze beseft ook dat ze zich moet aanpassen aan de tijd, zolang ze niet terugkeert in haar oude lijf.

Tot zover het romantische gedeelte van een echt Austenverhaal. Maar wat Austen niet kon, kan ook in dit boek niet beschreven worden: hoe de neus belaagd werd in die tijd waarin men een bad nemen nog ongezond vond, waarin er geen sanitaire voorzieningen waren. Waar aderlatingen, kamerpo's en menstruatiegordels normaal waren, en je niet naar buiten kon zonder chaperonne.  En waar de vrouw ondergeschikt was aan de man.
Courtney heeft het er moeilijk mee, maar het ziet er niet naar uit dat ze ooit nog werkelijk Courtney zal zijn...

Het leest heerlijk weg, dit boek, een lekker romannetje, dat je misschien wel in de sfeer van de negentiende eeuw brengt, maar zeker niet in de sfeer van Austen.

ISBN 9789063053192 | Paperback | 304 pagina's | Uitgeverij Archipel | november 2007