Josina Intrabartolo

Toon alleen recensies op Leestafel van Josina Intrabartolo in de categorie:
Josina Intrabartolo op internet:

Het mooiste indianenverhaal Het mooiste indianenverhaal

Het is goed om te weten waar je naar toe wilt. Maar wat je onderweg meemaakt, is nog veel belangrijker.

De schrijfster Josina Intrabartolo schreef dit 'indianenverhaal' in eerste instantie als toneelstuk voor de Alexanderschool in Bennekom. Een groep ouders en docenten heeft het verhaal opgevoerd tijdens een themadag over indianen.

Gawonii is een indiaan. Hij gaat elke dag naar school en is gek op verhalen. Rekenen en zelfs tekenen vindt hij maar saai maar verhalen vindt hij heerlijk. Juf vertelt dat er indianenverhalen bestaan, dat zijn geen verhalen over indianen maar verhalen die zo spannend of gek zijn dat je bijna niet kunt geloven dat het waar is. En dat noemen mensen dan een indianenverhaal, ze geloven dan niet dat het een waargebeurd verhaal is. En nu wil juf dat iedereen het mooiste indianenverhaal opzoekt en overmorgen meeneemt naar school. Juf zal alle verhalen voorlezen en het mooiste verhaal wint een prijs. Gawonii vindt dat superleuk. Hij kent zoveel verhalen, die prijs wint hij vast!

Na school gaat hij gelijk naar zijn wigwam en zoekt in zijn boekenkast, maar welk verhaal moet hij nu kiezen? Ze zijn allemaal mooi... Oma weet de oplossing, volgens haar is het mooiste indianenverhaal te vinden op de top van de Fantasieberg. De weg er naar toe begint bij de Rijmpjesboom in het bos. Dat is een boom met bladeren met gouden randjes. Gawonii gelooft zijn oma niet, maar volgens haar is het écht waar, opa heeft het haar zelf verteld.

Daarom gaat Gawonii de volgende ochtend toch op pad want hij wil de prijs winnen. En tot zijn grote verbazing vindt hij de Rijmpjesboom én de weg naar de Fantasieberg. Hiermee begint een spannend avontuur.  Maar haalt hij de top van die berg wel? De reis er naartoe is namelijk helemaal niet zo makkelijk. Het is warm en Gawonii moet overal overheen en onderdoor klimmen. Hij wordt heel moe en hoe moet hij nu een rivier oversteken als hij niet kan zwemmen? En kan hij alles en iedereen die hij tegenkomt wel vertrouwen? Het wordt een heel bijzondere dag voor Gawonii... maar vindt hij nou wel of niet zijn verhaal?

Het verhaal is leuk om te lezen, het had van mij nog wel ietsje spannender gemogen. Maar het is een lekker vrolijk boek en Gawonii ontmoet leuke, aparte figuren die hem leren te vertrouwen op zichzelf en op een ander. Gawonii vindt zijn reis best moeilijk maar elke keer gebeurt er wel iets waardoor hij toch doorgaat. En oma? Zij is heel trots op Gawonii, hij deed het allemaal toch maar! Wie doet hem dat na!

De letters zijn vrij groot afgedrukt en de bladspiegel is prettig. De zwart-wit illustraties zijn wel een beetje stijfjes. Met al de avonturen van Gawonii beleeft, had er wel wat meer fantasie in de afbeeldingen gebracht kunnen worden. Het verhaal zelf biedt daar genoeg mogelijkheden voor. Maar eerlijk is eerlijk zwart-wit tekeningen zien er al gauw stijfjes uit, in kleur komen afbeeldingen vaak veel beter tot hun recht.
Als toneelstuk zie ik het helemaal voor me, dat zal erg grappig, vrolijk en vlot zijn geweest en zeker in de smaak gevallen zijn. Het lijkt me ook leuk dit verhaal als luisterboek te horen, denkelijk komt het dan nog beter tot zijn recht.

Omdat dit verhaal zo verbonden is met de Alexanderschool, komt een deel van de opbrengst van het boek ten goede aan een goed doel dat de school actief ondersteunt: Medical Knowledge Institute (MKI). Deze organisatie verbetert de gezondheidszorg in landen waar deze te wensen overlaat, met name in zuidelijk Afrika.

ISBN 9789081267250 | Hardcover | 64 pagina's | Scrivio Media | 2011
Leeftijd: 6+

© Dettie, 19 april 2012