J.M. Ledgard

Toon alleen recensies op Leestafel van J.M. Ledgard in de categorie:
J.M. Ledgard op internet:

Tot het laatste vuur de diepzee bereikt Tot het laatste vuur de diepzee bereikt

Een ontmoeting in een hotel in Frankrijk maakt meer indruk op James More en Danielle Flinders dan verwacht. Zowel James als Danielle is van plan om de kerstdagen alleen en in anonimiteit door te brengen maar wanneer ze elkaar tegen het lijf lopen vallen ze als een blok voor elkaar. Is het verliefdheid? Dat past niet in het straatje van biomathematicus Danielle die op liefdesgebied geen verbintenissen aangaat. Haar grote en enige liefde is de diepzee, de laagste laag van de oceaan.

James More is een expert op het gebied van drinkwater. Zijn werkgebied is Afrika. Ook hij heeft een reden om geen relatie aan te willen gaan. Zijn werk is een dekmantel. In werkelijkheid brengt hij Al Qaida-activiteiten in kaart. Zijn missies zijn geheim en ook voor Danielle zal de waarheid verborgen moeten blijven.

Niet lang na het romantische verblijf in Frankrijk wordt James gevangen genomen door jihadisten. Hij wordt onder mensonterende omstandigheden vastgehouden en gemarteld. Hij ondergaat vele nep-executies. Steeds opnieuw kijkt hij de dood in de ogen en wordt hij op het nippertje in leven gelaten. James dreigt te gaan breken maar hij is sterk en blijft vertrouwen op zijn verstand. Hij doorziet de bedoelingen van zijn gijzelnemers.

Terwijl James de martelingen ternauwernood overleeft, is Danielle druk met het plannen van een expeditie naar de oceaanbodem. Danielle is van mening dat de oorsprong van alle leven op aarde hier verscholen ligt. Haar werk is haar stokpaardje. Twee mensen, met heel verschillende levens hebben samen iets moois gedeeld. Ze voelen, ook gescheiden van elkaar, een verbintenis. Tijdens zijn gevangenschap denkt James vaak aan de dagen met Danielle terug en ook de gedachten van Danielle zijn niet langer louter bij haar werkzaamheden.

Het is moeilijk om grip op het verhaal te krijgen. Telkens wanneer ik in het verhaal probeer op te gaan, ontglipt het me weer. Het wordt niet chronologisch verteld wat een mooie dimensie aan een verhaal kan geven. Het relaas wordt echter steeds onderbroken door aanvullende omschrijvingen en wetenswaardigheden. Het gevolg van deze interrupties in combinatie met het niet-chronologische verloop is dat het verhaal niet altijd goed te volgen is.

Het verslag van de gevangenschap van James spreekt mij het meest aan. Er gaat een grote kracht van dit personage uit. Het is boeiend om te lezen hoe iemand zich staande houdt in een dergelijke situatie. De schrijfstijl van de auteur is op zijn minst interessant te noemen. Hij beschikt over een indrukwekkende woordenschat en een grote intelligentie, het sijpelt van elke bladzijde in het boek af.

Tot het laatste vuur de diepzee bereikt is geen lichte kost maar wél een boek dat de lezer geestelijke uitdaging en prachtig samengestelde zinnen biedt.

ISBN 9789056723804 | Paperback | 272 pagina's | Uitgeverij Signatuur | februari 2012
Vertaald door Ine Willems