Hunter S. Thompson

Toon alleen recensies op Leestafel van Hunter S. Thompson in de categorie:
Hunter S. Thompson op internet:

Rum Dagboek Rum Dagboek

Hunter S. Thompson

Hunter S. Thompson (1937 – 2005) staat bekend als de grondlegger van de Gonzo-journalistiek. Deze vorm van journalistiek houdt in dat de auteur schrijft over handelingen en gebeurtenissen waar hij zelf nauw bij betrokken is. De auteur stelt zichzelf centraal en niet het onderwerp. Dit wordt ook wel new-journalism genoemd. Thompson werd beroemd met zijn boek Fear and loathing in Las Vegas (Angst en walging in Las Vegas). Het verscheen in 1971. Om dit boek te kunnen schrijven volgens de Gonzo-methode ging Thompson zich flink te buiten aan drugs. Voor een ander boek -  Hell’s Angels -trok hij op met een groep Californische Hells Angels.

In 1998 dook echter een roman op die Thompson al in de jaren zestig heeft geschreven: The Rum Diary (Rum Dagboek). Thompson schreef dit boek op 22-jarige leeftijd. Het dateert van voor het “Gonzo-tijdperk”. Zoals de titel al doet vermoeden vloeit de rum rijkelijk in dit boek.

Hoofdpersoon is dertiger Paul Kemp. Eind jaren vijftig verruilt hij New York voor San Juan in Puerto Rico. Hij gaat werken als journalist voor The Daily News. Direct na aankomst is duidelijk dat zijn verblijf in San Juan minder rooskleurig zal zijn dan hem is voorgeschoteld. Het gaat niet goed met de krant en op de een of andere manier raken de journalisten steeds opnieuw in de problemen. Al voordat hij het gebouw van de krant voor het eerst betreedt, ziet Paul hoe een collega-journalist slaags raakt met een woedende menigte.

Hoofdredacteur Ed Lotterman probeert zijn krant te redden van een ondergang die onvermijdelijk lijkt. Hoewel de krant steeds dunner wordt en het aantal journalisten afneemt doet Lotterman alsof zijn neus bloedt. Volgens hem komt alles goed. Paul Kemp vermaakt zich ondertussen wel. Het werk voor de krant stelt niet veel voor en de rest van de dag brengt hij met zijn collega’s door in Al’s Backyard. Paul en zijn kornuiten gieten zich in deze bar vol met rum en verdrijven de honger met hamburgers. De door Paul verwachtte ontspanning en luxe zijn echter ver te zoeken. De werkelijkheid is broeierig, zowel wat temperatuur als wat sfeer betreft. Zijn tijdelijke onderkomen is zó vies en donker dat hij er zo min mogelijk komt. Paul krijgt zijn portie problemen rijkelijk toebedeeld en maakt het zichzelf extra moeilijk door zijn oog te laten vallen op de vriendin van zijn maat.

Ondanks alle viezigheid, dronkenschap en ellende is dit verhaal enorm wervelend en meeslepend. De lezer wordt ondergedompeld in het leven op San Juan waar de auteur zelf ook enige tijd als journalist heeft gewerkt. De personages zijn fel, opstandig en bij tijden zelfs agressief. De heerlijk directe schrijfstijl van Thompson leest als een trein. Het flitsende Rum Dagboek is onlangs verfilmd met in de hoofdrol Johnny Depp die eerder ook al een hoofdrol vertolkte in het verfilmde Fear and loathing in Las Vegas.

ISBN 9789048807109 | Paperback | 255 pagina's | Lebowski Publishers | december 2011
Vertaald door Ton Heuvelmans

© Annemarie, 01 maart 2012