Food Bandits

Toon alleen recensies op Leestafel van Food Bandits in de categorie:
Food Bandits op internet:

Good Morning! Good Morning!

Soms hoor ik wel eens van mensen dat ze ’s ochtends alleen een kopje koffie of thee drinken. Ik reageer altijd enigszins verbaasd. Zonder een goed ontbijt functioneer ik simpelweg niet! Nog nooit heb ik het ontbijt overgeslagen. Ook Suus en Johann Slee kunnen niet zonder ontbijt. Ontbijten ligt hun zelfs zo na aan het hart, dat ze er een boek over hebben geschreven.

Suus kampt al jaren met gezondheidsproblemen. Ze heeft ontdekt dat het aanpassen van haar eetpatroon haar behoorlijk wat winst voor haar gezondheid oplevert. De ontbijtjes in dit boek zijn dan ook, naast lekker, vooral erg goed voor je. Zo zijn er glutenvrije, suikervrije (geen extra zoetmiddel toegevoegd), lactosevrije en veganistische recepten in dit boek opgenomen. Geraffineerde suikers worden helemaal niet gebruikt. Handige tekentjes bovenaan de recepten laten zien aan welke voorwaarden het beschreven recept voldoet. Wie van een vet ontbijt vol suiker houdt, kan maar beter een ander kookboek kopen.

De recepten zijn in zeven hoofdstukken onderverdeeld: Lazy Sunday, Warmte uit de oven, Geen-tijd-ontbijt, Supergezond, Morning Rituals, In de voorraadkast en Verrassingsontbijt. Tussen de hoofdstukken in staan ook tips voor een ontspannen leefstijl. Zo deel Suus een meditatie- en een yogatechniek met haar lezers en staan er tips voor een goede nachtrust in het boek. Ook leggen Suus en Johann uit hoe ze hun favoriete koffie maken en waarom hardlopen zo ontspannend is. Zet tot slot een lekker ontbijtmuziekje op en de dag kan niet meer stuk!

Zelf eet ik elke ochtend havermout. Het is lekker, voedzaam en gezond. Ook Suus en Johann hebben de vele voordelen van havermout ontdekt en zijn daarin een stuk creatiever dan ik. Zo maken ze bosbessenmuffins, banaan-havermoutshake, havermout-chocorepen, skillet granola en nog veel meer met dit voedzame product. Ook maken ze veel gebruik van speltmeel, boekweitmeel, amandelmeel en rijstmeel. Voor het zoeten van de gerechten wordt vaak voor rijstsiroop gekozen. Suus vertelt hierover dat rijstsiroop niet al te zoet is en wat lager scoort op de glycemische index.

De wentelteefjes die in dit boek staan, ga ik zeker een keer maken. De variant in dit boek wordt niet in de pan maar in de oven gemaakt. Je kunt het gerecht al de avond van tevoren bereiden. ’s Ochtends hoeft het dan alleen nog in de oven gezet te worden. Handig en lekker! Ook staan er diverse granola’s (een gezonde variant op muesli en cruesli) in het boek. Suus en Johann volgen zelf ook meerdere blogs en hebben een aantal van hun favoriete recepten van collega-bloggers in dit ontbijtboek opgenomen. De granola van blogger Stephanie Duval klinkt heerlijk. Er zitten onder andere pecannoten, zonnebloempitten en pompoenpitten in. Suus eet de granola het liefst met Griekse yoghurt en vers fruit.

Good Morning is niet alleen een boek vol ontbijtrecepten, het is een ook een boek over je goed voelen. Het is de leefstijl van Suus en Johann. Het boek komt voort uit de blog Food Bandits waar Suus en Johann volgens een strikte rolverdeling aan werken. Suus schrijft hierover het volgende:

“Ik bedenk de recepten, doe de styling, houd de sociale media bij en blog over al het eten dat ons blij maakt. Johann kookt, fotografeert, maakt de website en doet ook nog eens de afwas.”

Suus en Johann vormen een uitstekend kookboek- en blogpaar. De teksten van Suus zijn helder en enthousiast en de foto’s van Johann maken van dit ontbijtboek een heerlijk kijkboek. Dit boek gebruik je niet alleen voor het raadplegen van een recept maar ook om heerlijk op de bank in te bladeren.

Begin jij voortaan de dag met extra dikke speltpannenkoekjes, gebakken vruchten met walnoten en rozemarijn, espresso-banaanpannenkoeken, appel-havermoutcrumble, oeufs cocette, galette met steenfruit, frozen bananensmoothie, eenvoudige ontbijtkoekjes of een van de andere recepten in dit boek? Als het aan Suus en Johann ligt, begint elke dag met een klein ontbijtfeestje!

ISBN 9789401604901 | Hardcover | 171 pagina's | Xander Uitgevers | januari 2016

© Annemarie, 27 maart 2016