Danny de Vos

Toon alleen recensies op Leestafel van Danny de Vos in de categorie:
Danny de Vos op internet:

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde

Gregorius Wolf alias de Wolfman begint een dagboek. Hem is iets vreemds overkomen toen hij op zoek was naar de schat van een gezonken schip uit de achttiende eeuw. Hij heeft een opdracht meegekregen van een man die er niet had kunnen zijn, een hallucinatie denkt hij, maar hoe kan het dan dat hij wel een tastbare brief van die onbekende gekregen heeft?
De opdracht die hij meekreeg is dat de brief pas geopend mag worden als er zeven decennia lang vrede is geweest, en degene die hem open maakt moet een nakomeling zijn.
De wolfman schrijft zijn verhaal op, bewaart de brief, maar weet dat de opdracht onmogelijk is: hij is nooit getrouwd geweest en hij heeft helemaal geen nakomelingen.

Zonder er op voorbereid te zijn wordt het verhaal ineens anders: het is september 2014 en Melle Kriekemans, twaalf jaar oud, is druk met een heel normaal leven. Zijn ouders zijn gescheiden, de ene week is papaweek, de andere mamaweek. Er is school, en er is een leuk maar veel ouder overbuurmeisje, Eva. Saai, vindt hij, maar dat gaat veranderen. Op school wacht hem een speciale opdracht. Het is bedoeld als straf, maar al snel is hij helemaal verdiept in het onderwerp: een in memoriam voor zijn overleden voorouders tot in de derde generatie. Een stamboom.
Tot zijn verrassing meldt zich een vrijwilliger om hem te helpen. Een Koreaans meisje. Yo heet ze, ze zit een klas lager. En niet alleen helpt ze Melle, ze helpt ook zijn vader, Leon Kriekemans.

Ha daar komt de titel te voorschijn: Leon is geobsedeerd door Napoleon, en is druk bezig een herdenkingsevenement te organiseren: het is in 2015 namelijk tweehonderd jaar geleden dat Napoleon bij Waterloo zijn ondergang tegemoet ging. Het spektakel trekt ook belangstelling uit het Britse kamp en van de Nederlanders, die immers degenen waren die Napoleon versloegen.
Leon heeft dus helemaal geen tijd om Melle te helpen, maar die kan het goed zelf. Alleen die ene voorvader, de vader van zijn oma, die is niet te vinden.

Vooropgesteld: het is een ontzettend leuk verhaal, waarin de jeugd leest over Napoleon, en zijn oorlogsverrichtingen, maar een beetje onevenwichtig is het wel.
Ik heb het idee dat de schrijver het herdenkingsjaar onder de aandacht wilde brengen, en er een spannend verhaal omheen heeft verzonnen. Dat verzonnen verhaal heeft natuurlijk wel een link met de herdenking, maar die is niet helemaal duidelijk. Een tijd lang volgen we vooral Melle en zijn stamboom, met stukjes er tussendoor over een oude man, en mails van een onbekende, zonder dat er meer Napoleon op de proppen komt dan in enkele opmerkingen dat zijn vader zo druk is. Pas op het eind wordt het verhaal geheel en al Napoleon.

Ook blijven er vragen open: Wie is die gele gestalte? En wat er is met die lijst namen? Maar, er komt meer, kondigt de schrijver aan, dus wie weet worden die vragen wel beantwoord. En eerlijk gezegd: het is zo’n lekker verhaal over een gewone puber die met al zijn onzekerheden om moet leren gaan en in een fantastisch avontuur belandt en dat ik daar al naar uit kijk!
De omslag is ook erg leuk...

ISBN 9789022331132 | Paperback | 224 pagina's | Uitgeverij Manteau | februari 2015
Leeftijd vanaf 10 jaar