Annelies Verbeke

Toon alleen recensies op Leestafel van Annelies Verbeke in de categorie:
Annelies Verbeke op internet:

Slaap! Slaap!

Maya, een jonge vrouw, lijdt aan slapeloosheid, en wordt daardoor zo geïrriteerd dat ze het nodig vindt om andere mensen te storen in hun welverdiende slaap. Ze raakt er haar vriend door kwijt, maar ze ontmoet op die manier Benoit, een man met hetzelfde probleem, twee maal zo oud als zij. Benoit slaapt niet vanwege problemen die al bestaan vanaf de dag dat zijn moeder voor zijn ogen stierf, aangereden door de politie. Zijn leven was niets waard tot hij nu in Maya het evenbeeld van zijn moeder ziet. Maar tegelijk beseft hij dat ze zoveel jonger is, wat voor rechten heeft hij? Maya echter grijpt iedere strohalm aan om maar te kunnen slapen, en zij wil Benoit..
Omstandigheden gooien roet in het eten, maar ze vinden elkaar na allerlei avonturen weer terug.

Ik heb dit boek met plezier gelezen, er zitten ontroerende, en grappige stukken in. Ik had medelijden met Benoit. Zijn leven was naar de knoppen vanaf de dag dat zijn moeder stierf. Ik betwijfel of Maya wel een goede partner voor hem is, en dat komen we ook niet meer te weten. Maya, hm, ik vond haar niet aardig, beetje drammerig. Maar misschien wordt je wel zo van niet kunnen slapen, ik weet dat niet.
Het boek sleept je mee, maar is het meer dan een liefdesverhaal in wel zeer originele vorm?

Want origineel is het: Benoit droomt van potvissen en praat met ze en sluit vriendschap met de mot Ernest, die even later een Ernestine blijkt te zijn..Als hij ziet dat een potvis aan het strand is aangespoeld gaat hij er heen, het is immers zijn vriend. Maar als hij probeert in de bek van het beest te kruipen wordt hij in een psychiatrische inrichting opgenomen. Toch wel..
En als de mot voor zijn ogen verbrandt wordt, gaat hij ook door het lint.. Zonder Benoit was het een vervelend boek geweest.

Annelies Verbeke (België, 1976) studeerde Germaanse taal- en letterkunde in Gent en scenarioschrijven aan het Rits in Brussel. Haar scenario dogdreaming werd geselecteerd als European Pitch Point 2003 tijdens het filmfestival van Berlijn.
De Vlaamse stichting Roeping rekent haar tot de vijftien meest belovende Belgen onder de dertig jaar. Verbeke recenseert voor het maandblad Film en Televisie

ISBN 9044504320 | Hardcover | 160 pagina's | Uitgeverij De Geus | januari 2005

© Marjo, december 2004