Amanda Hodgkinson

Toon alleen recensies op Leestafel van Amanda Hodgkinson in de categorie:
Amanda Hodgkinson op internet:

Gedane zaken Gedane zaken

Dit prachtige verhaal begint in 1919. De zussen Nellie, Vivian en Rose Marsh wonen op het platteland van East Anglia. Hun eenvoudige huisje staat eenzaam maar geborgen aan de rand van een rivier, ver van het dorp. Vivian was nog maar een peuter en Nellie een pasgeboren baby toen de ouders van de zussen overleden. De toen zeventienjarige Rose ontpopte zich tot een strenge opvoeder. Nog altijd houdt ze haar twee zusjes zo veel mogelijk bij huis. Wanneer de zusjes de huwbare leeftijd bereiken besluit Rose dat de meisjes, net als zijzelf, nooit zullen trouwen. Het huisje aan de rivier zal voor altijd hun thuis zijn.

Nellie en Vivian schikken zich zonder morren in hun lot. De wil van Rose is immers wet. Het lot blijkt echter niet genadig voor Rose en na jarenlang zwoegen komt ze veel te jong te overlijden. Nellie en Vivian staan er alleen voor en precies op dat moment komt de stoere seizoenarbeider Joe Ferrier in hun leven. Nellie raakt tot over haar oren verliefd op de charmante Joe en droomt ervan om met hem mee te gaan als zijn werk in East Anglia erop zit. De wijde wereld in. Vivian ziet de ontluikende liefde met lede ogen aan. Ze wil Nellie niet kwijt en besluit de confrontatie met Joe aan te gaan. Maar dan valt ook Vivian als een blok voor de mysterieuze Joe. De verliefdheid van de zussen drijft hen uiteen en zadelt hen bovendien met een levenslang geheim op.

In 1939 herhaalt de geschiedenis zich: ook Birdie, de twintigjarige dochter van Nellie laat zich inpalmen door een onbekende. Een enkele nacht vol liefkozingen lijkt bovendien de toekomst van Birdie verwoest te hebben. Birdie is zwanger wat een grote schande is voor ongehuwde vrouwen in die tijd. Nellie dwingt haar dochter om hun woonplaats Londen te verlaten en stuurt haar naar Vivian in East Anglia. De zwangerschap van Birdie wordt voor de buitenwereld verborgen gehouden en na de bevalling wordt de baby, een meisje, geadopteerd door een kinderloos echtpaar. Birdies reputatie is gered en niets staat een gelukkige toekomst meer in de weg. Birdie trouwt en komt op een wonderlijke locatie te wonen. Haar echtgenoot draagt haar op handen en hun liefde wordt bezegeld met een gezonde zoon. Birdie zou gelukkig moeten zijn maar ze kan haar dochter maar niet vergeten. Ze draagt haar grote geheim als een zware last met zich mee.

Gedane zaken gaat over (zuster)liefde en over geheimen. Ook de stuurse Rose droeg een geheim met zich mee. Een geheim dat ze nooit met iemand deelde. Het geheim van Vivian en Nellie blijft de rest van hun leven als een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangen. Nooit kunnen zij het geheim de rug toekeren en nooit zullen zij de gebeurtenissen vergeten. Het geheim mag nooit uitkomen. Birdie verlangt innig naar haar dochter maar kan haar geheim niet met haar gezin of haar omgeving delen. De liefde van haar man zou onmiddellijk bekoelen. Toch zoekt ze in elk meisje dat de juiste leeftijd heeft naar haar dochter. Ze weet dat haar verloren kind ergens in de omgeving moet wonen. Maar wie is het? Heeft ze haar soms al ontmoet?

Middelpunt in het verhaal is het huisje aan de rivier. Daar liggen de wortels van de zussen en ook Birdie kan de aantrekkingskracht van de rivier niet weerstaan. De familie hoort bij de rivier en vice versa. Het heldere water en de vrouwen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en bovendien kent de rivier het geheim van Vivian en Nellie. Gedane zaken is een ontroerend verhaal over sterke vrouwen, hun kwetsbare kanten en over een familieband die niet verbroken kan worden. De warme en melancholische schrijfstijl past perfect bij het verhaal. Deze meeslepende vertelling boeit en ontroerd van begin tot eind.

ISBN 9789022959930 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Orlando | februari 2014
Vertaald door Catalien van Paassen en Tijmen Roozenboom

© Annemarie, 10 februari 2014

Gedane zaken Gedane zaken

Amanda Hodgkinson verraste in 2012 met haar debuut: Britannia Road 22. Het boek kreeg alom lovende recensies. Met 'Gedane zaken' verschijnt haar tweede boek. Ze woont met haar man en twee dochters in Frankrijk, waar ze inmiddels aan haar derde roman werkt.

'Gedane zaken nemen geen keer' luidt het gezegde waar de titel van dit boek naar verwijst. En dat is dan ook het leitmotiv van de zusjes Marsh aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. De jonge Vivian en Nellie wonen met hun oudere zus Rose in een klein huisje op het platteland van East Anglia, vlak bij een grote rivier, die een grote rol in hun leven speelt. Wanneer Rose aan tuberculose overlijdt, moeten Vivian en Nellie het samen zien te rooien. Met vallen en opstaan, liefdes, verliezen en geheimen leven ze hun leven tot ze op hoge leeftijd terugkeren naar waar het verhaal eens begon. De cirkel is rond.

Gedane zaken is, na haar zeer goed ontvangen debuut Britannia Road 22, de tweede roman van Amanda Hodgkinson. En hoewel de intensiteit van het debuut hier niet wordt geëvenaard, geeft ze met Gedane zaken een prachtig tijdsbeeld van het leven in de eerste helft van de vorige eeuw en dan met name de maatschappelijke verhoudingen (of liever gezegd: beperkingen) waar vooral vrouwen mee te maken hadden.
De auteur heeft veel research gedaan naar de beschreven periode en dat merk je. Ze schetst mooie, krachtige, levensechte hoofdpersonen tegen de achtergrond van een onrustige tijdsgeest. Het verhaal loopt soepel door de jaren heen waarbij thema's als moederschap en verlies in al hun facetten goed uitgewerkt worden. Ook de omgeving en de sociale context komen goed naar voren.
Gedane zaken nemen geen keer en dus kunnen wij, net als Nellie en Vivian, maar het beste vooruit blijven kijken. En hopen dat niet al onze geheimen aan het licht komen.

© Joanazinha, 10 februari 2014