Tom Lanoye

Toon alleen recensies op Leestafel van Tom Lanoye in de categorie:
Tom Lanoye op internet:

Kartonnen dozen Kartonnen dozen

Het leven van Tom Lanoye zit in dozen opgeborgen. Die dozen vertellen het verhaal van zijn leven. Het is een autobiografisch verhaal. We volgen Tom in de jaren zeventig en tachtig. Eerst als kleine jongen, op handen gedragen door de vier vrouwen in zijn leven, later als onzekere puber tijdens zijn eerste platonische allesoverheersende verliefdheid voor de zeer nabije maar onbereikbare klasgenoot Z.

De doos die het verhaal vertelt over de 10-jarige Tom is een koffer. Een groep 10-jarigen van de Christelijke Mutualiteiten gaat op reis naar een dorpje in de Ardennen. Hier leert hij Z. kennen. Ze slapen naast elkaar, raken bevriend, maar na de reis verwatert het contact weer. Deze doos vertelt ook het verhaal van de vrouwen in zijn leven; zijn zus, moeder, tante een huisvriendin hebben hem gevormd tot wat hij is.
De tweede doos vertelt het verhaal van zijn middelbare schooltijd waar Z. naast hem in de klas zit, waar ze goede vrienden worden. Ze zitten naast elkaar, fietsen samen naar huis en tijdens de lessen ‘doden ze de tijd’ door ‘droedels’ te tekenen.

De gebruikelijke reis ter afsluiting van de schoolperiode gaat op verzoek van Tom niet naar Rome maar naar Griekenland. In één van de hotels zijn alleen maar 2-persoons kamers. Tom en Z. delen een kamer. De spanning bouwt langzaam op. Op de boot valt Z. in slaap en Tom gaat op de schouder van Z. liggen. ‘s Avonds als ze in bed liggen praten ze wel over allerlei seksueel getinte dingen, maar, er gebeurt niets. Een paar dagen later geven ze wel gevolg aan hun impuls en vrijen ze. Op het hoogtepunt haakt Z. af en vanaf dat moment ontwijkt hij Tom.

Aan het eind van de examenperiode moet Tom aan zijn blindedarm geopereerd worden. Na afloop van de operatie zegt hij tegen de verpleegster dat hij liever dood zou zijn. Hij beseft dat hij het contact met Z. verliest en rouwt hierom.

Het is een prachtig, liefdevol, maar ook grappig geschreven liefdesroman. Mooi, afwogen taalgebruik. Het was een plezier om het boek te lezen. Een aanrader.

ISBN 9044603078 | Paperback | 158 pagina's | Uitgeverij Prometheus | 1991

© Rode Ruiter, mei 2007