Thijs Verkuijlen

Toon alleen recensies op Leestafel van Thijs Verkuijlen in de categorie:
Thijs Verkuijlen op internet:

Korte verhalenbundel Korte verhalenbundel

Het blijft altijd moeilijk om een verslag te maken van een verhalenbundel. En in dit geval is het extra moeilijk. De verhalen variëren enorm zowel qua lengte als qua inhoud.
Thijs Verkuijlen kan schrijven, dat is zeker, maar waar ik zelf altijd moeite mee heb is om de persoonlijke mening van een schrijver te moeten lezen die gepresenteerd worden als verhalen. Ik verwacht dan ook verhalen en niet bepaalde levensvisies, hoe interessant die ook zijn. Vaak begon het ook als verhaal om uit te draaien op gedachtengangen van de schrijver.
Zoals gezegd, deze gedachtengangen zijn zeer interessant maar passen niet in een verhalenbundel en dat is jammer want de werkelijke verhalen die er in staan doen je naar meer verlangen.

Zoals bijvoorbeeld het verhaal van De kluizenaar die de wereld werd. Dit verhaal is opgedeeld in 4 hoofdstukken. De kluizenaar is aan het schrijven en schrijven en schrijven tot hij letterlijk leeggeschreven is. Omdat hij helemaal leeg is ervaart hij alles wat hij ziet en voelt als nieuw. Hij bekijkt de wereld met de ogen van een pasgeboren kind. Dit verhaal is fantasievol, mooi geschreven, soms vermakelijk, kortom, een goed verhaal. Het laat je nadenken en toont eveneens dat er nog veel te ontdekken valt in de wereld, als je het maar wil zien.
De hele verhalenbundel is een mengeling van filosofische gedachtenflarden, ingevingen, bijna buitenzintuigelijke waarnemingen en verhalen in de ware zin van het woord.

Het is zeker niet onaangenaam om te lezen maar het vormt een onrustig geheel. De schrijver zou er goed aan doen een keuze te maken in welke richting hij op wil gaan. Wil hij verhalen schrijven of de filosofische, surrealistische kant op? Nu gebeurt het dat het aanvankelijke verhaal eindigt in een filosofische bespiegeling. Als de schrijver verder wil gaan zou ik hem aanraden verder met zijn verhalen te gaan. Hij heeft een verrassende fantasie.
In ieder geval zou ik hem adviseren, mocht hij beide kanten verder willen ontwikkelen, deze gescheiden op de markt te brengen. Deze bundeling maakt, door de te grote overgangen, dat beide kanten niet tot zijn recht komen en dat is jammer.

ISBN 9789085397175 | Paperback | 138 pagina's | Uitgeverij Free Musketeers | april 2007

© Dettie, november 2007