Tara Conklin

Toon alleen recensies op Leestafel van Tara Conklin in de categorie:
Tara Conklin op internet:
 

De huisbediende De huisbediende


Lina Sparrow heeft het na een succesvol afgeronde studie tot junior partner civielrecht bij Clifton en Harp in New York geschopt en daar is ze enorm trots op. Ook al bestaat haar leven enkel en alleen uit haar werk en maakt ze belachelijk lange werkdagen, dit is wat ze altijd heeft gewild. Wel heeft Lina stiekem zo haar twijfels over de nieuwe zaak die haar toebedeeld is. Het advocatenkantoor gaat zich bezighouden met een zaak omtrent historische herstelbetalingen. De bedoeling is om een claim neer te leggen bij twintig besloten vennootschappen die ooit hebben geprofiteerd van de slavernij. Lina en haar collega Garisson zullen nakomelingen van slaven opsporen en namens hen het geld opeisen wat hun voorouders ontzegd is. Lina houdt zichzelf voor dat het om een nobele zaak gaat en dat het niet verkeerd is dat een groot advocatenkantoor zich hiermee bezig gaat houden.

Via haar vader, de kunstenaar Oscar Sparrow, komt Lina op het spoor van de slavin Josephine Bell die in het midden van de negentiende eeuw in Lynnhurst, Virginia leefde. Josephine was het eigendom van de beroemde schilderes Lu Anne Bell. Het bestaan van Josephine was lange tijd vergeten maar onlangs zijn er twijfels over het werk van Lu Anne Bell geuit. Op haar kundige werken zelf is niets aan te merken, de vraag is alleen: heeft Lu Anne de indringende schilderijen daadwerkelijk geschilderd of heeft haar huisbediende Josephine de kunstwerken vervaardigd? Lu Anne Bell stierf in 1852. Wat er na haar dood met Josephine, die toen zo’n achttien jaar oud moet zijn geweest, is gebeurd, is niet bekend.

Het verhaal van Lu Anne en Josephine Bell intrigeert Lina mateloos. Stel dat Josephine de werken inderdaad heeft geschilderd, aan wie behoren de schilderijen dan toe? De werken zijn momenteel in het bezit van de Stanmore Foundation maar mag de stichting zich wel de rechtmatige eigenaar noemen? De zaak laat Lina niet meer los. Ze probeert op alle mogelijke manieren informatie over Josephine te vinden. De waarheid laat zich echter niet eenvoudig achterhalen.

Ook al weet ze het zelf nog niet, Lina zit op het juiste spoor. Niet Lu Anne maar Josephine heeft de beroemde werken geschilderd. Het jonge meisje barstte van het talent. De lezer leert Josephine kennen als een ongelukkig meisje dat zich niet in haar lot als slavin kan schikken. Ze weet dat ze dankbaar moet zijn voor het feit dat ze in het huis mag werken en niet op het land hoeft te ploeteren maar ze verafschuwt haar onderdanige leven. Ze zorgt goed voor de zieke Lu Anne maar echte toewijding voelt ze niet. Haar meester zoekt haar bovendien regelmatig in haar slaapkamer op.

Josephine denkt erover te ontsnappen, een levensgevaarlijke onderneming. Ontsnapte slaven worden keer op keer gesnapt en zwaar gehavend bij hun meesters teruggebracht. Bij sommige slaven worden zelfs de hielen ingesneden zodat ze niet meer weg kunnen lopen. Anderen worden geketend. Een aantal jaar geleden heeft Josephine al eens een poging gewaagd. Ze was piepjong en hoopte op een wonder. Josephine kwam niet ver. Een hevige buikpijn dwong haar naar Bell Creek terug te keren. Eenmaal “thuis” baarde Josephine een kind. Een kind dat ze nooit hoorde of zag. Het was doodgeboren. Er werd nooit meer een woord over gerept en Josephine herinnert zich de traumatische nacht als een kwade droom.

Het verhaal van Lina en dat van Josephine wisselen elkaar af. Josephine bereidt haar ontsnapping voor en Lina pluist de geschiedenis van de jonge slaaf uit. Daarnaast worstelt Lina met haar eigen verleden. Haar vader Oscar heeft een bijzondere serie schilderijen geschilderd. Het zijn schilderijen van Lina’s moeder Grace die jaren geleden bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Oscar heeft nooit over Grace willen praten maar nu licht hij dan toch eindelijk een tipje van de sluier op. De duidelijkheid over haar moeder waar Lina zo naar snakte, blijft echter uit.

De huisbediende had wel iets meer “body” mogen hebben. Het onderscheidt zich niet van andere boeken over dit onderwerp en de verhaallijnen hadden van mij net iets meer diepgang mogen hebben. Tara Conklin heeft er goed aan gedaan om ook de Underground Railroad – een geheim netwerk dat slaven hielp te ontsnappen – in het boek op te nemen. De mensen die zich voor deze organisatie inzetten waren immers echte helden. In dit boek wordt duidelijk hoeveel zij eigenlijk op het spel zetten met hun geheime activiteiten. De huisbediende is een mooi geschreven en prettig leesbaar boek over een onderwerp waar nooit genoeg over geschreven is.


ISBN 9789026330636 | Paperback | 358 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | mei 2015
Vertaald door Ambo|Anthos en Marja Borg

© Annemarie, 28 mei 2015


Lees de reacties op het forum en/of reageer: