Sophie Zijlstra

Toon alleen recensies op Leestafel van Sophie Zijlstra in de categorie:
Sophie Zijlstra op internet:

Potifars vrouw Potifars vrouw

Sophie Zijlstra debuteerde drie jaar geleden met 'Mevrouw Couperus'. In die biografische roman bedacht ze hoe het leven van de vrouw van schrijver Louis Couperus eruit had kunnen zien. Het boek kreeg veel mooie recensies. 'Potifars vrouw' is de langverwachte opvolger. Helaas is deze roman minder sterk dan de vorige.

In 'Potifars vrouw' draait het om Mendel Waterman. Hij zit in de trein in het noorden van het land die in 1977 wordt gekaapt door Molukse vrijheidsstrijders. Ook deze roman is dus gebaseerd op ware gebeurtenissen. In 1977 werd een trein wekenlang gekaapt door Molukkers en dit leverde veel media-aandacht op. Eigenlijk is de kaping in dit boek maar bijzaak. Het draait vooral om het levensverhaal van de hoofdpersoon.
Mendel heeft een zwaar leven achter de rug dat hij in de trein aan zich voorbij ziet trekken. Hij is van joodse komaf en werkt als restaurateur van schilderijen. De schilderkunst loopt als een rode draad door het boek. De titel verwijst ook naar een schilderij. In de jaren dertig loopt het mis. De jodenhaat laait op en in 1940 valt Duitsland Nederland binnen. Mendel is zijn leven niet meer zeker. De ellende van de concentratiekampen verwoest zijn leven. Aan het einde van de roman gaan we weer terug naar de gekaapte trein. De kaping heeft voor Mendel een wrang einde.

Het verhaal dat Sophie Zijlstra beschrijft is behoorlijk dramatisch. Er zouden heel wat tranen moeten vloeien. Toch is dat gek genoeg niet zo. Dat komt vooral doordat de gebeurtenissen snel worden afgeraffeld en het een opsomming van data is. Het boek staat boordevol data en het is geschreven in een 'verslagachtige' stijl. Mendel gaat van de ene gebeurtenis na de andere en dat is het wel zo'n beetje. Daarbij is het verhaal wel erg voorspelbaar. Als je ook maar iets van de Tweede Wereldoorlog weet zie je het allemaal wel aankomen. De personages komen nooit echt tot leven zoals bij 'Mevrouw Couperus' wel het geval was. Sophie Zijlstra beschrijft een bijzonder verhaal. Maar het blijft weinig meer dan een beschrijving en roept bij deze lezer in elk geval niets op.

ISBN 9789021437842 | Paperback | 192 pagina's | Querido | juli 2010

© Mirjam Bolt, 15 juli 2010