Sarah Waters

Toon alleen recensies op Leestafel van Sarah Waters in de categorie:
Sarah Waters op internet:

De nachtwacht De nachtwacht

Een boek in drie delen, in niet chronologische volgorde geplaatst. We beginnen in 1947, en maken kennis met vier hoofdpersonen.

Kay woont eenzaam en alleen op een zolderkamer, zwerft overdag een beetje doelloos langs de straat en ontmoet af en toe haar vriendin Mickey. In de oorlog hebben zij samen gewerkt bij de ambulancedienst, een druk, hectisch bestaan, en toen dat voorbij was is Kay in een gat gevallen.
Dan is er Helen. Zij woont samen met Julia, die niet zo trouw is als Helen zou wensen. Helen werkt op een datingsbureau met Viv, die de derde hoofdpersoon is. Zij heeft een affaire met een getrouwde man. Dat zit haar niet lekker, maar voorlopig ziet ze geen uitweg. Ook zij heeft een niet verwerkt verleden. Haar broer Duncan, is de vierde hoofdpersoon. Hij woont bij de oude meneer Mundy, voor wie hij zorgt. Hij heeft een gevangenisverleden.

Het tweede deel speelt zich af in 1944, en het wordt al iets duidelijker hoe het leven van deze vier mensen zo gelopen is. Deel drie gaat nog een paar jaar terug, en dan zijn de verhalen rond. Ik verklap daar verder niets over, ik vind het boek eigenlijk nogal zwak, en als je tevoren weet hoe het zo gekomen is, is het kleine beetje spanning dat er in zit ook nog weg.

Waters vertelt hoe de oorlog deze vier levens veranderd heeft, maar wat daar nu zo speciaal aan is, wordt niet duidelijk. Ieder leven in welke tijd ook loopt zoals het loopt onder invloed van vele factoren, en natuurlijk had het anders kunnen zijn bij deze vier als er geen oorlog was geweest. Maar dat is toch altijd zo? Ik vind de achtergronden niet duidelijk naar voren komen, ze beschrijft Londen zoals het toen was, maar ik vind het niet diep genoeg. Het maakt geen indruk zoals haar boeken over de Victoriaanse tijd dat wel deden. Ook de hoofdpersonen zelf vind ik psychologisch gezien niet genoeg uit de verf komen. Ik vind het een zwakker boek...

ISBN 9038884435 | Paperback | 400 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 2006
Vertaald door Marion op den Camp

© Marjo, juni 2006