Sara MacDonald

Toon alleen recensies op Leestafel van Sara MacDonald in de categorie:
Sara MacDonald op internet:

Isabella Isabella

Dit lijvige, romantische boek bevat twee verhalen die met elkaar verweven zijn: het ene hedendaags, het andere historisch.

Het eerste verhaal speelt zich af eind twintigste eeuw en vertelt de geschiedenis van Gabby, ogenschijnlijk gelukkig getrouwd met Charlie, die samen met hem een mooi boerenbedrijf in Cornwall runt. Haar schoonmoeder Nell, die in een huisje op het terrein woont, is restaurateur van schilderijen en heeft ook Gabby ingewijd in deze kunst.
Het verhaal begint wanneer Gabby de opdracht krijgt een boegbeeld uit de negentiende eeuw te restaureren, dat door de marine-historicus Mark Hannah in Newfoundland bij toeval is ontdekt. Hij werd onmiddellijk door het beeld gegrepen en wist, mede door zijn werk, de oorsprong te traceren: het beeld is afkomstig van het schip “Lady Isabella”, dat in 1866 gebouwd werd in St. Piran in Cornwall, een plaatsje vlak bij de boerderij van Gabby en haar familie. Hij brengt het beeld over van Canada naar Cornwall om het daar te laten restaureren.
In het begin van de restauratiewerkzaamheden worden Gabby en Hannah zwaar verliefd op elkaar. Dit zet zich door als Mark een jaar in Londen verblijft voor onderzoek en Gabby steeds meer opdrachten krijgt van musea in de hoofdstad en er daardoor ook meer tijd doorbrengt.
Gaandeweg wordt duidelijk hoe Gabby’s jeugd eruit heeft gezien en hoe haar huwelijk met Charlie tot stand is gekomen en stand houdt. Het is niet vreemd dat ze van een ander gaat houden, het is zelfs heel bijzonder dát ze van iemand kan houden. Mark, daarentegen, is gelukkig getrouwd, heeft vijf dochters, schoonzoons en kleinkinderen, maar is desondanks bereid alles op te geven voor zijn liefde voor Gabby.

Door dit verhaal heen geweven is de tweede geschiedenis: die van het ontstaan van het schip, de Lady Isabella, waarvan het boegbeeld onderdeel uitmaakte. De nadruk ligt echter op de liefdesgeschiedenis van het model, Lady Isabella, en de maker van het beeld, Tom Welland. Isabella is nog een jong meisje als zij haar moeder tijdens het paardrijden ziet verongelukken. Haar vader weet eigenlijk niet wat hij met haar aan moet, brengt haar onder bij een tante en huwelijkt haar vervolgens, als zij achttien is, uit aan een man die dezelfde leeftijd heeft als hijzelf. Hoewel Sir Richard een uiterst vriendelijke man is en dol op Isabella verbaast het natuurlijk niet dat het geen geweldig huwelijk is. Als ze uren en uren door moet brengen met het poseren voor het beeld is het niet dan ook niet verwonderlijk dat ze verliefd wordt op de jonge, knappe Tom...

Er zijn verschillende overeenkomsten tussen Gabby en Isabella en hun respectievelijke verhalen. Beiden hebben een afwezige moeder, beiden zijn getrouwd met een man van wie ze niet houden, beiden knopen een buitenechtelijke relatie aan waaruit een kind geboren wordt en... bij beiden loopt de geschiedenis slecht af.

Doordat het “historische” verhaal niet gebaseerd is op vondsten van bijvoorbeeld dagboeken of brieven, wordt het een nogal losstaand geheel; enkele notities over het schip én wat namen en data op een aantal grafstenen vormen de smalle basis van de treurige liefdesgeschiedenis. Het boek zou beslist gewonnen hebben aan kracht als het wat korter was geweest; doordat een aantal gebeurtenissen van diverse kanten belicht worden en er nogal veel herhaald wordt, vereist het wel wat doorzettingsvermogen van de lezer.
Hoewel zeker geen “must” is het op deze minpuntjes na een aardig boek voor een zonnige dag in de tuin of aan het strand!

ISBN 978903250372V | Paperback | 574 pagina's | Uitgeverij De Kern | 2007

© janna, april 2007