Sara Kroos

Toon alleen recensies op Leestafel van Sara Kroos in de categorie:
Sara Kroos op internet:

Doorkijk Doorkijk

In deze verhalenbundel observeert Sara Kroos haar medemens waarna ze de kleine blik in het leven van een ander op zeer originele wijze tot een verhaal uitwerkt. Bovenaan elk verhaal staat in grote letters een beknopte situatieschets. Aan de hand van deze schets laat Sara haar fantasie de vrije loop. Hierbij gunt ze zichzelf de vrijheid om af en toe van de realiteit af te wijken. Boven het eerste verhaal staat het volgende:

“Een lieve man zorgt voor zijn moeder. Een oude, lieve vos. Overal briefjes”

Sara kijkt bij een huis naar binnen waar een oude vrouw op een stoel zit en een jongere man het huis opruimt. Ze fantaseert hierbij dat het gaat om een moeder en zoon en dat de moeder briefjes in het huis heeft verstopt. Na haar dood zullen haar kinderen de briefjes vinden. Op de briefjes staat voor wie het voorwerp is met daarbij een welgemeend, niet al te tactvol, advies.

Een ander verhaal gaat over een moslima die bij een vishandel in een klein dorp werkt. Iedereen in het dorp heeft een mening over de vrouw met het hoofddoekje. De vrouw van de vishandelaar springt op een bijzondere manier voor haar in de bres. Een volgend verhaal gaat over een vrouw die op haar man is uitgekeken en elke paar weken een middag in een hotelsuite doorbrengt. In het geheim, om even bij te tanken. Grappig is het verhaal over een stel dat elk jaar een winterslaap houdt en hierdoor uiterlijke veranderingen ondergaat.

In totaal staan er vierentwintig korte verhalen in de bundel. De vertellingen zijn helder en getuigen van mensenkennis, inzicht, humor en liefde voor de medemens. Heel knap hoe Sara op slechts een paar bladzijden per verhaal het plaatje compleet weet te maken.

Sara Kroos is onder andere cabaretière, columniste en radiopresentatrice. Je zou denken dat het een keer ophoudt met al die talenten. Dat er geen nieuw kunstje meer bij kan. Maar nee hoor, ook dit werk van Sara is boeiend en onderhoudend. Ik heb ervan genoten.

ISBN 9789020411355 | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | oktober 2011

© Annemarie, 01 oktober 2012