Robin Sloan

Toon alleen recensies op Leestafel van Robin Sloan in de categorie:
Robin Sloan op internet:

Het geheim van Penumbra's boekwinkel Het geheim van Penumbra's boekwinkel

Na zijn studie aan de kunstacademie gaat Clay Jannon aan de slag als marketingmedewerker bij een klein bedrijf dat volmaakte bagels produceert. Een glansrijke carrière ontluikt aarzelend maar krimpt ineen als de financiële crisis toeslaat. In tijden van toenemende armoede geven de burgers van San Francisco de voorkeur aan voedsel dat er imperfect uitziet. Het bagelbedrijfje probeert nog aan de nieuwe wensen van de afnemende klandizie te voldoen maar het is al te laat. Het bedrijf wordt opgeheven en Clay is werkloos.

Het is niet eenvoudig om een nieuwe baan te vinden. Het ontbreekt Clay aan gedegen werkervaring en bovendien liggen de banen niet voor het oprapen. Clay struint regelmatig door de straten van San Francisco waarbij hij de omgeving nauwlettend in de gaten houdt. Wanneer zijn oog op een bordje met de tekst “PERSONEEL GEVRAAGD” valt, besluit hij het betreffende pand binnen te stappen. Niet veel later is Clay aangenomen als medewerker van Penumbra’s boekwinkel. De winkel is 24 uur per dag open en Clay zal de nachtdiensten voor zijn rekening gaan nemen.

Penumbra’s boekwinkel is geen doorsnee boekwinkel. Feitelijk bestaat het uit twee delen. Voor in de winkel bevindt zich een vrij normale boekenafdeling maar achterin is een bijzonder smalle ruimte met boekenkasten die wel drie verdiepingen hoog zijn. De boeken die in deze kasten staan zijn uitsluitend bestemd voor mensen die in het bezit van een lidmaatschapsnummer zijn. Hoe iemand lid kan worden en waarvan deze mensen precies lid zijn, weet Clay niet.

Clay mag de boeken uit het achterste gedeelte van de winkel niet inzien. Hij moet het komen en gaan van de klanten nauwkeurig in een logboek bijhouden maar zijn nieuwsgierigheid moet hij bedwingen. Korte tijd houdt Clay zich aan de regels maar uiteindelijk onderwerpt hij de boeken dan toch aan een nauwkeurig onderzoek. De boeken blijken onleesbaar te zijn. Clay’s nieuwsgierigheid neemt toe. Wat is er gaande in Penumbra’s boekwinkel? Wie zijn de vreemde klanten eigenlijk?

Clay neemt een paar goede vrienden in vertrouwen en ook hun nieuwsgierigheid is gewekt. Samen smeden ze een plan om het geheim van de boekwinkel te achterhalen. Met behulp van moderne technologie zullen ze in het geniep gaan proberen om het oude geheim van de winkel te ontrafelen. Meneer Penumbra, de eigenaar van de winkel, gedraagt zich ondertussen steeds eigenaardiger. Zijn gedrag jaagt de speciale klantenkring de stuipen op het lijf. Clay zelf staat op het punt iets groots te ontdekken, iets dat zijn fantasie te boven zal gaan.

Niets is voor boekenliefhebbers als ik zo heerlijk als lezen over boeken. Over stapels boeken, torenhoge kasten vol boeken, zalen vol boeken, geheime boeken en stoffige, oude boeken. Met Het geheim van Penumbra’s boekwinkel kan ik mijn hart ophalen: het zit boordevol boeken. In dit boek draait alles om boeken, lettertypes en literaire geheimen. Heerlijk!

Het verhaal is spitsvondig, hartelijk en mysterieus. Het is leuk om te lezen op welke manier Clay en zijn vrienden gebruik maken van moderne snufjes in een poging inzicht in een oud mysterie te krijgen. Het kersverse vriendinnetje van Clay werkt bij Google en de technologische mogelijkheden lijken eindeloos. Kan het nieuwe het oude overtroeven?

Het is onmogelijk om het vlotte en meeslepende verhaal te weerstaan. Auteur Robin Sloan weet zijn lezerspubliek nieuwsgierig te maken én te houden. Het verhaal blijft van begin tot eind krachtig en fascinerend. Het geheim van Penumbra’s boekwinkel is een verrukkelijk boek.

ISBN 9789088030536 | Paperback | 300 pagina's | Uitgeverij Lias | juni 2014
Vertaald door Jacques Meerman

© Annemarie, 16 augustus 2014

Als Clay Jannon een baan accepteert – of eigenlijk: geaccepteerd wordt als werknemer – in een boekhandel, heeft hij totaal geen idee van wat hem te wachten staat. Hij ontdekt iets vreemds: de winkel bestaat uit twee delen. Vooraan is alles normaal, zoals dat hoort in een winkel die boeken wil verkopen, met korte planken waarop staat aangegeven of de boeken biografieën, dan wel dichtkunst of iets dergelijks zijn. Rommelig, maar duidelijk. Achterin evenwel is een afdeling met heel andere boeken. Boeken die voor zover Google dat aangeeft niet bestaan! Velen zijn stokoud, het leer van de omslag is gebarsten, andere zijn net ingebonden en nieuw. Het is een vreemde verzameling, en ze staan ook nog hoog. Clay moet op een ladder klimmen om er bij te kunnen. Dat hij kon klimmen was een van de vereisten om de baan te kunnen krijgen...
Hij noemt ze de ‘Wayback-boeken’. Ze zijn niet voor de verkoop, maar tot zijn verbazing gebeurt er wel iets mee. Clay draait de nachtdienst – jawel, een boekenwinkel die 24 uur per dag open is! – en af en toe komt en een persoon binnen die vraagt naar een van die boeken, en die brengt dan tegelijk een boek terug. Het is raadselachtig...

Clay heeft weinig te doen. Hij maakt een database van de echte boekwinkel, maar druk is het niet als hij werkt, dus hij begint zich vragen te stellen. De eigenaar van de winkel, meneer Penumbra, gaat langzaam vertrouwen in hem stellen en vertelt hem wat de bedoeling is. De leners zijn leden van een genootschap, en zij zijn op zoek naar de oplossing van een eeuwenoud raadsel. Maar je moet wel lid zijn van het genootschap.
Raadels? In boeken? Maar kennen die mensen dan de moderne manieren van onderzoeken niet?
Clay weet er zelf het nodige van af, en heeft bovendien een meisje leren kennen dat bij Google werkt. En hij heeft vrienden die graag helpen.Dus gaan ze een poging wagen het raadsel te ontsluieren.

Een boek dat je meeneemt in de wereld van het papieren boek, en alle moderne mogelijkheden daarvan. Het e-boek, digitalisering, zoekmachines als Google versus oude boekdrukkunst en raadsels in boeken.
Het idee dat je een draad vindt dat je leidt van het ene boek naar het andere is fascinerend. Het gebeurt in veel boeken: letterlijke verwijzingen naar andere boeken – je heb net Penumbra uit en je volgend boek gaat over de schaduw die penumbra genoemd wordt – of schrijvers die andere boeken noemen, maar er is ook de min of meer toevallige lijn: als je net een boek gelezen hebt dat zich afspeelde in San Francisco, dat dan diezelfde stad in een volgend boek ook weer een rol speelt.
Een speurtocht naar een oud geheim, moderne technieken (die volgens mij nog niet bestaan?) een beetje romantiek, en een prettige schrijfstijl met veel humor. Het ideale boek!

Robin Sloan (Detroit) studeerde economie, en was erg geïnteresseerd in de media: de mogelijkheden en toekomst daarvan.

Vertaald uit het Engels door Jacques Meerman