Rick de Gier

Toon alleen recensies op Leestafel van Rick de Gier in de categorie:
Rick de Gier op internet:

Nineve Nineve

Daan komt uit een streng religieus milieu. Gedurende zijn jeugd is hem vrijwel continue ingepeperd dat hij niet moet toegeven aan alle verleidingen die op de loer liggen. Zo kijkt het gezin alleen naar goedgekeurde films, lees het alleen religieuze boeken en luistert het naar dito muziek. Computerspellen, zelfs Pacman, en popbandjes zijn slecht. Daar is het occulte mee gemoeid. De hechte gemeenschap zorgt ervoor dat iedereen de gewenste levensstijl blijft handhaven.

Daan is een puber als alle andere en zet zich af tegen zijn opvoeding. De buitenwereld lonkt. Wanneer zijn vrienden uiteindelijk toch zwichten voor het geloof, zo ook zijn verloofde Esther, gaat Daan zijn eigen weg. Hij keert zijn woonplaats de rug toe en betrekt een kamer in Utrecht.

In Utrecht gaat een wereld voor Daan open. Alles wat altijd verboden is geweest is nu binnen handbereik. Daan krijgt een baan bij videotheek Barbarella maar blijft toch een beetje een einzelgänger. Een gezellig bezoekje van zijn pleegzusje Pam met veel drank en lol resulteert in een filmpje op youtube waarin hij zijn zangkunsten vertoont. Met dank aan Pam. Ook heeft ze zijn e-mailadres gekraakt en een e-mail met een link naar het filmpje naar al zijn e-mailcontacten gestuurd. Zo worden zijn kwaliteiten als singer/songwriter ontdekt. De band The Revival Songbook, bestaande uit Daan en twee collega’s van videotheek Barbarella, is geboren en weet een plaats in te nemen in de Nederlandse popscene. Daan durft niet te vertellen dat z’n “zelfgeschreven” lied in feite een bewerking is van een religieuze song. Hij is bang om door de mand te vallen maar ook voor een soort toorn van god.

Het leven als muzikant en elke avond optreden in een discotheek ergens in het land blijkt niet te zijn wat hij wil. Daan is zoekende. Hij is op zoek naar zijn identiteit. Het is ook niet eenvoudig om los te komen van opvattingen die iemand jarenlang ingeprent zijn.  Dat geldt ook voor Daan. Zijn opvoeding is een deel van wie hij is. Het heeft hem gevormd en het helemaal loslaten lukt niet. Het boek heeft een open eind en dat is ook het meest logisch voor een boek waarin de hoofdpersoon vierentwintig is. Hij staat nog maar aan het begin van zijn leven.

Rick de Gier heeft een zwaar onderwerp toch losjes neer weten te zetten. Het verhaal boeit. Achterin het boek zit een muziek-cd van de band Ponoka met de titel “Outtakes from the Revival Songbook”. De auteur is een van de artiesten van deze band. Bij elk hoofdstuk hoort een liedje met dezelfde titel. Ik ben geen muziekcriticus maar mijn bescheiden mening is dat deze cd behoorlijk prettig in de oren klinkt. De mooie, stemmige liedjes voegen daadwerkelijk wat toe aan het boek en vice versa.

ISBN 9789460050091 | Paperback | 166 pagina's | Uitgeverij Brandaan | februari 2011
Met illustraties van Juan de Graaf

© Annemarie, 14 augustus 2011