Rebecca Makkai

Toon alleen recensies op Leestafel van Rebecca Makkai in de categorie:
Rebecca Makkai op internet:

De lener De lener

Lucy Hull is zesentwintig en werkt als bibliothecaresse op de kinderafdeling van een bibliotheek in een klein plaatsje ergens in Amerika. Ze heeft, net als haar vader, twee rare knobbels op haar voorhoofd die ze verbergt onder wat ze zelf noemt “bleek Russisch haar”. Lucy woont in een appartementje boven een theater. Ze mag ’s-avonds haar toilet niet doortrekken omdat de theaterbezoekers dit anders kunnen horen. Boekenkasten heeft ze niet want het idee dat ze die dan moet ordenen bezorgt haar de kriebels. Daarom liggen er overal in haar appartement hoge stapels boeken. Het is wel duidelijk dat het leven van Lucy niet erg opwindend is.

Hoewel de twijfelachtige connecties van haar Russische vader haar aan een veel betere baan kunnen helpen, is Lucy tevreden met haar betrekking in de bibliotheek. Zo geniet ze erg van het wekelijkse voorleesuurtje. Van alle jonge bezoekertjes is ze het meest gesteld op de tienjarige wijsneus Ian Drake. Hij is dol op lezen en Lucy maakt er een sport van om zijn leeshonger te stillen. De moeder van Ian steekt hier echter een stokje voor. Ian mag alleen nog maar boeken lezen “met de adem van God erin”. Lucy is ontdaan door het bezoekje en voelt boosheid wanneer ze ontdekt dat Ian door zijn ouders is opgegeven voor een kerkelijke anti-homocursus.

Dan loopt Ian weg van huis. Lucy is degene die hem de volgende ochtend in zijn schuilplaats aantreft. Wanneer ze hem naar huis wil brengen blijkt Ian een snood plan te hebben. Hij wil niet naar huis en zet Lucy  voor het blok door te beweren dan tegen iedereen te zeggen dat hij niet weggelopen is maar dat zij hem ontvoerd heeft. Lucy wil niet in de gevangenis belanden en laat zich min of meer gijzelen door Ian. Want waarom zouden volwassenen aan het verhaal van een onschuldig kind twijfelen? Ze heeft geen keus dan te handelen naar de wensen van haar kleine gijzelnemer. En zo beginnen de twee buitenbeentjes aan een wonderbaarlijke reis.

Dit boek gaat over boeken. Wat wil een boekliefhebber nog meer? Lucy is ervan overtuigd dat boeken iemands leven kunnen veranderen. Zo wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan De tovenaar van Oz. Een boek waarin iedereen anders is en leert van zichzelf houden zoals hij/zij is. Regelmatig komen er boektitels voorbij en soms is een fragment geschreven in de stijl van een ander boek. Dit boek is een feest van herkenning maar tegelijkertijd een verhaal op zich. Het verhaal van Lucy en Ian is geestig, avontuurlijk en ontroerend. Ook is het een zoektocht van Lucy naar zichzelf want wat wil Lucy nu eigenlijk met haar leven doen? Het lijkt wel alsof ze er naar snakt het roer om te gooien en de sleur te doorbreken want ze verzet zich nauwelijks tegen Ians plannen. Ian is flexibel en egoïstisch zoals alleen kinderen dat kunnen zijn en heerlijk ontwapenend.

De lener is een uitstekend debuut. Het is een boek waar de gedachten na het lezen nog regelmatig naar afdwalen. Er gebeurt zoveel, dat heeft even tijd nodig om te bezinken. Dit boek zal door elke lezer anders ervaren worden en dat maakt het een ideaal boek voor leesclubs. Om eindeloos over na te praten.

ISBN 9789022959961 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Orlando | maart 2012
Vertaald door Miebeth van Horn

© Annemarie, 04 april 2012