Pierre Bergounioux

Toon alleen recensies op Leestafel van Pierre Bergounioux in de categorie:
Pierre Bergounioux op internet:

Dat waren wij Dat waren wij

Dit was meen ik het eerste boek van Bergounioux. Het is erg beschrijvend, erg beeldend beschreven. Als je de gave hebt om voor je te zien wat er beschreven wordt, dan is dit een prachtig boek. Dan zwerf je als het ware met de twee jongens door de streek langs de Dordogne. Dan zie je de prachtige kleuren en voel je de struiken en maïsstengels langs je lijf strijken.

Twee jongens, Pierre en Michel, neven van elkaar, ontmoeten elkaar iedere zomer in het zomerhuis van een van hun ouders. Dagenlang zwerven ze door onherbergzame streken, langs riviertjes, langs weiden en velden, en altijd weer kunnen ze hun avonturen navertellen. Dat zijn magische belevenissen met water dat praat, met riviermonsters en een angstig avontuur in een lekke boot. Maar ze worden groot, Pierre doet eindexamen en moet gaan studeren in de grote stad. En daar is een wildernis die hij niet begrijpt, hij raakt hopeloos verloren. Maar natuurlijk redt hij het, en in de zomer ontmoet hij Michel weer, voor nieuwe tochten door de natuur.

"Ik hief de ogen op, ontmoette de zijn en volgde hun zijdelingse beweging en zag in de plas de vis en de slang. Het was een grote ringslang en de vis met zijn gladde lichaam waaruit grote vinnen staken, die ze in de bek hield, was een donderpad. Ook die vis was ik al eens tegengekomen, in de dikke stoffige boeken met kopergravures die ik raadpleegde in de bibliotheek. Maar tussen de inktachtige, gearceerde platen op het bruin geworden papier en het zilveren trillen in de bek van de ringslang bestond wel enig verschil. Een hele poos hebben we naar elkaar gekeken, de slang en wij. Toen scheen het me toe dat ze bewoog. Ik heb een grote blinde moer met zes vlakken die ik bij de brug had opgeraapt, naar haar toegegooid. Er begon een dichte nevel te kolken op de bodem van de poel. Misschien heb ik even een snelle zweepslag door de bubbelende melk zien schieten die zich vermengde met het blauw van het water dat toen in en geiser opspoot boven het brok steen dat Michel erin had gegooid.. Een regen van druppels daalde neer. Gehurkt bleven we zitten aan de rand. Langzaam trok de nevel weg. Het water kreeg zijn blauwe toverdrank-kleur terug rond de moer die ik heb opgevist en het blok steen dat we hebben laten liggen maar de slang en de vis waren verdwenen."

Als dit mijn eerste Bergounioux was geweest, had ik misschien niet snel een tweede gelezen. Deze eersteling is erg beeldend, weinig verhaal. Dat is in zijn andere boeken gelukkig wat meer aanwezig dat verhaal. Dat neemt niet weg dat ik toch wel genoten heb van dit boek.

ISBN 9028250204 | Paperback | 164 pagina's | Uitgeverij Van Oorschot | januari 1994
Vertaling Marianne Kaas

© Marjo, september 2006