Peter Goedhart

Toon alleen recensies op Leestafel van Peter Goedhart in de categorie:
Peter Goedhart op internet:

Goole Goole

De 23-jarige Bert weet niet zo goed wat hij met zijn leven moet. In een ‘allang weer betreurde vlaag van avontuurlijkheid’ monstert hij aan op een stukgoedvrachtschip als messroombediende. De boot vaart heen en weer tussen Harlingen en Goole, een plaats in Yorkshire, over de rivier de Humbler, die versmalt tot  de Ouse.  De andere bemanningsleden zijn wel aardig, maar het lijkt er niet op dat hij dikke vriendschappen zal sluiten met een van hen. Dat ligt ook aan Bert zelf, hij ziet geen raakpunten bij de ruwe bemanning, en als hij al op zijn eerste verblijf in Goole de vrouw van zijn leven ontmoet, is hij met zijn gedachten compleet elders. De liefde is wederzijds, maar Sandy zit gevangen in een huwelijk, dat liefdeloos is geworden na een miskraam. Bert moet terug naar Harlingen; Sandy moet door met haar leven, en als Bert thuis is krijgt hij een brief van haar: ze heeft besloten dat ze haar huwelijk niet wil opbreken. Jammer, maar helaas.

Bert is er kapot van, maar besluit dan haar raad – ook in die brief – op te volgen en de journalistiek in te gaan. Op de krant vindt hij in Gerrit Dorsman een beschermer en goede raadsman. Dorsman probeert uit de jongen het talent te halen wat hij in hem vermoedt, en wil hem op het goede pad zetten door hem naar Zuid-Amerika te sturen. Bert moet een verslag schrijven van zijn reis met de Empress van Bahia, een vrachtpassagiersschip, dat met machineonderdelen voor Verolme naar Brazilië zal varen. Voor zijn vertrek valt Bert als een baksteen voor de stad Rotterdam, dat op dat moment midden in de heropbouw zit. Daar wil hij wonen! Het zal anders lopen.

Het verhaal doet enigszins in de verte denken aan het verhaal van de jonge roeier uit de roman ‘Over het water’ van Van den Brink, al is het hier niet de lichtheid van het leven dat de hoofdfiguur drijft, maar wordt hij meer door somberheid gedreven. Zijn grote liefde is immers verdwenen. Er komt pas iets in de plaats als hij Rotterdam leert kennen (het beste stuk van het boek).  Het is de tijdsgeest, denk ik, de sfeer van de naoorlogse jaren (hoewel de beschreven periode in ‘Over het water’ vroeger is). De stijl misschien ook, de ‘kleinheid’ van het verhaal die de weemoedige sfeer bepaalt. Maar waar Van den Brink een dikke 9 haalt, komt Peter Goedhart voorlopig nog niet verder dan een zeven plus.

Peter Goedhart (1939, Rotterdam) is geboeid door de zee, de havens en de grote schepen. Na de middelbare school monsterde hij aan op de Willem Ruys, het vlaggenschip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. In 1963 besloot hij zich te bekwamen in de lied- en dichtkunst, en in het componeren van muziek. ‘Goole’ is zijn debuut.

ISBN 9789072247636 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Douane | mei 2014

© Marjo, 17 maart 2015