Per Petterson

Toon alleen recensies op Leestafel van Per Petterson in de categorie:
Per Petterson op internet:

Twee wegen Twee wegen

Vroeg in de ochtend, ruim voor de meeste mensen zich naar hun werk begeven, vindt een toevallige ontmoeting plaats. Op een brug nabij Oslo komt een gloednieuwe, grijze Mercedes tot stilstand naast een ietwat haveloos geklede visser. De visser herkent de bestuurder van de luxe auto onmiddellijk, ook al zijn er vijfendertig jaren voorbij gegaan sinds de laatste keer dat ze elkaar zagen. Gedurende zijn jeugd was Tommy immers zijn beste vriend.

De naam van de visser is Jim. Een jaar geleden was hij net begonnen bij een nieuwe werkgever maar het ging mis. Jim kreeg last van hevige paniekaanvallen en sindsdien zit hij thuis. Sinds een maand of drie begeeft hij zich regelmatig in de vroege ochtenduren naar de brug waar hij opgaat in de anonimiteit van de vissers. Niemand stelt vragen en dat is precies wat Jim wil. Maar nu is zijn ritueel ruw onderbroken door de ontmoeting met Tommy. Jim wordt overvallen door een stortvloed van emoties.

Ook Tommy is geraakt door het onverwachte weerzien met Jim. Gedurende zijn jeugd was Jim de constante factor in zijn leven. Jim was er altijd. Jim was een trouwe vriend, een gevoelige jongen. Als Tommy weer eens een flink pak slaag van zijn vader had gehad, mocht Tommy bij zijn beste vriend in bed slapen. Jim groeide veilig op bij zijn beschermende moeder, een vader is er nooit geweest. De moeder van Tommy nam de benen en liet haar vier kinderen achter bij hun agressieve vader. Regelmatig botvierde de humeurige man, die door zijn werk als vuilnisman over een enorme spierkracht bezat, zijn woede op zijn kinderen. Op een dag ging hij echter te ver en Tommy vocht terug.

Nadat Tommy zijn vader te grazen nam, verdween ook vader uit het leven van de vier kinderen. De dertienjarige Tommy nam de taak van gezinshoofd op zich maar daar trapte de kinderbescherming niet in. De kinderen werden uit huis geplaatst, alleen de zesjarige tweeling mocht bij elkaar blijven. Tommy kwam bij Jonsen in huis. De vrijgezelle Jonsen was dan misschien geen vaderfiguur maar hij was wel een vriend. Tommy voelde zich prettig bij hem. De tweeling zag hij nog regelmatig maar het voelde alsof ze niet langer familie van elkaar waren. De meisjes bloeiden op in hun nieuwe gezin. Ze veranderden terwijl Tommy gewoon Tommy bleef. Met zijn zus Siri hield hij wel contact, ook al keurde haar nieuwe pleeggezin dat af. Tommy en Siri hielden van elkaar.

Tommy en Jim zijn inmiddels midden vijftig. Op hun achttiende stopte het contact abrupt. Is er iets voorgevallen tussen de twee vrienden? Waarom verbraken zij plotsklap hun hechte band? De toevallige ontmoeting op de brug maakt bij beide mannen veel los. Het verleden dringt genadeloos in het heden door. Het laat zich niet langer verdringen. Tommy is nu een geslaagde zakenman terwijl Jim, die een goede opleiding volgde, door de Sociale Verzekeringsbank onder druk wordt gezet omdat hij al een jaar thuiszit. Jim begrijpt niet waar de paniekaanvallen vandaan komen, net zoals hij nog steeds niet weet waarom hij jaren geleden in het ziekenhuis belandde. Voor welke waarheid is hij op de vlucht?

Twee wegen vertelt het bewogen verhaal van twee gewone mannen. Hun jeugd is misschien niet alledaags geweest maar opzienbarend was het nu ook weer niet en dat is juist de kracht van dit verhaal. Waar andere auteurs gebruik maken van fraaie, bloemrijke taal, beschikt Per Petterson over het – niet te onderschatten - talent om de vertelstijl eenvoudig te houden. Hij vertelt het verhaal zoals het is, zonder opsmuk en zonder dure woorden. De eenvoud van het verhaal biedt ruimte aan een prachtige diepgang waardoor het verhaal je niet meer loslaat.

Het verhaal wordt ook vanuit het perspectief van de zus en moeder van Tommy verteld. De lezer weet hierdoor meer dan Tommy en Jim zelf. Per Petterson verstaat tevens de kunst om een groot deel van het verhaal tussen de regels door te vertellen. Twee wegen doet de lezer jubelen een zeldzaam goed boek in handen te hebben. Indrukwekkend.

ISBN 9789044526431 | Paperback | 315 pagina's | Uitgeverij De Geus | maart 2014
Vertaald door Marin Mars

© Annemarie, 31 maart 2014