Patrick Rothfuss

Toon alleen recensies op Leestafel van Patrick Rothfuss in de categorie:
Patrick Rothfuss op internet:

De muziek van de stilte De muziek van de stilte

De muziek van de stilte
Patrick Rothfuss

Het voorwoord van dit boek begint met een vreemde zin: “Je kunt dit boek misschien beter niet kopen.” Schrijver Patrick Rothfuss maakt zich zorgen. Wie zijn boeken De naam van de wind en De angst van de wijze nog niet gelezen heeft, kan daar beter eerst mee beginnen. Zonder de informatie uit deze boeken kan de lezer wel eens verdwalen in De muziek van de stilte. Daarnaast waarschuwt de schrijver in het algemeen dat De muziek van de stilte een nogal vreemd verhaal is. Gelukkig is de auteur ook nog positief: “Als je van woorden en mysterie en geheimen houdt. Als je meer wilt weten over de verborgen krochten van mijn wereld… Ja, dan zou dit boek wel eens een uitstekende keus kunnen zijn.” Gelukkig, daar hou ik wel van!

De hoofdpersoon in het boek heet Auri. Ze is een personage uit de vorige boeken van Rothfuss. Ik heb deze boeken niet gelezen en ik heb ook geen informatie over de verhalen vergaard. Kan ik het verhaal volgen of zal ik inderdaad verdwalen? Auri komt op mij over als een feeëriek wezen. Ze woont op een plek waar verder niemand woont. Ze dwaalt door donkere, ondergrondse gangen en gaat slechts heel af en toe naar boven, naar het daglicht. Auri is druk. Ze heeft zichzelf de taak toebedeeld orde in de chaos te scheppen. Elke dag bij het ontwaken stelt Auri vast welke soort dag het is. Soms is het een roepdag, andere dagen zijn bijvoorbeeld zenddagen, maakdagen of repareerdagen. Zodra Auri weet welke dag het is, gaat ze aan de slag. Eerst was ze haar gezicht, handen en voeten, een ritueel dat ze tig keer per dag herhaalt.

Auri is alleen maar zij ervaart dat anders. Ze schrijft menselijke eigenschappen toe aan voorwerpen. Zo kan een deken ontevreden zijn en een deur verlegen. Het allerbelangrijkste is dat Auri de juiste voorwerpen op de juiste plekken weet te leggen. Ze bewaart de spullen die ze dagelijks nodig heeft op tal van verschillende plekken want als een voorwerp zich ergens niet goed voelt, kan ze het daar niet laten liggen.

Eens woonden er mensen in de vertrekken die Auri bezoekt. Veel ruimtes bevatten een schat aan prachtige spullen maar Auri kan ze niet zomaar meenemen. Voor elk voorwerp dat ze meeneemt, moet ze een ander voorwerp achterlaten. Een voorwerp dat zich blij en tevreden voelt op de nieuwe plek. Regelmatig moet Auri een prachtig laken of heerlijk voedsel achterlaten omdat ze geen enkel voorwerp heeft dat het kan vervangen. Soms raakt Auri gefrustreerd en moet ze moeite doen niet in woede uit te barsten. Als alles echter goed verloopt, voelt Auri zich opperbest. Ja, de dwangmatige Auri is dol op orde en overzicht.

Op de zevende dag zal Auri een gast ontvangen. Ze kijkt ernaar uit maar beseft ook dat ze een geschenk nodig heeft. Misschien zelfs wel meerdere cadeaus. Tijdens haar verkenningstochten stuit ze op tal van mogelijke geschenken. Maar passen ze wel bij haar gast? Bovendien kan Auri de voorwerpen niet zomaar meenemen. Ze moet er uiteraard eerst iets geschikts voor in de plaats leggen. Het leven van Auri is niet altijd makkelijk, behalve dan als alles ordelijk verloopt. Dan is Auri gelukkig.

Een groot, goudkleurig tandwiel vormt een tweede probleem. Auri weet niet wat ze met het prachtige, glanzende maar ook bokkige voorwerp aan moet. Ze sleept het tandwiel van hot naar her maar nergens is het gouden voorwerp tevreden. Auri raakt gefrustreerd. Hoe kan ze haar taak volbrengen als het tandwiel maar niet mee wil werken? Door het tandwiel is de rust, de vrede en de ordelijkheid ver te zoeken. Ze wast haar gezicht, handen en voeten nog maar een keer. Maar dan… is haar zeep verdwenen. Zal Auri’s wereld nu voorgoed instorten?

In het nawoord schrijft de auteur dat hij het verhaal van deze novelle tientallen keren heeft herschreven. Eigenlijk vond hij het een verhaal om voor zichzelf te bewaren maar tot zijn grote verbazing was zijn uitgever enthousiast. Tot mijn eigen verbazing ben ik blij dat dit boek zijn weg naar de boekenwinkels heeft gevonden. Ja, het is een vreemd verhaal maar mooi is het ook. Wie dit boek wil lezen moet fantasie hebben en buiten de realiteit durven denken. Wie dat kan en wil zal dit ongewone fantasieverhaal met plezier lezen.

ISBN 9789022572177 | Hardcover | 174 pagina's | Uitgeverij Boekerij | februari 2015
Vertaald door Sandra van de Ven | Met illustraties van Marc Simonetti

© Annemarie, 21 maart 2015