Patrick Bernhart

Toon alleen recensies op Leestafel van Patrick Bernhart in de categorie:
Patrick Bernhart op internet:

De Boeken van Oranje De Boeken van Oranje
zo werd ik koning

23 april 2013, een week voor de inhuldiging van Willem-Alexander als koning. Samen met het College van Vertrouwen heeft de toekomstige koning hard gewerkt naar de dag dat hij de troon zal bestijgen. Na afloop van de vergadering met het College gaat Alex samen met René Froger, beheerder van de portefeuille media en entertainment, nog een afzakkertje halen bij café Bolle Jan, het café van René's vader. Na een paar biertjes krijgen de beide mannen trek en halen een broodje kroket bij Van Dobben. En daar gebeurt het... Alex verliest een kaartje met een belangrijke opdracht van zijn moeder... Gelukkig is het kaartje cryptisch opgesteld maar als de vinder ervan kan uitdokteren wat de opdracht inhoudt, kan Alex flink in de problemen komen.

Het toeval wil dat het kaartje in handen komt van Cees Fasseur, de hofbiograaf die boeken over Wilhelmina en Juliana heeft geschreven en als enige historicus toegang heeft gekregen tot het Koninklijk Huisarchief. Hij herkent onmiddellijk het handschrift van Beatrix. Cees is natuurlijk dankzij zijn werk gewend om te speuren en te graven en puzzels op te lossen en ook als geen ander op de hoogte van het koningshuis. Hij is dé man om de betekenis van de opdracht op het kaartje te ontrafelen. Hij vermoedt dat het kaartje verwijst naar de Boeken van Oranje, waarin de geheime memoires van de Oranjes staan. Hoewel het koningshuis stellig ontkent dat deze boeken bestaan zeggen de geruchten dat alle voorouders hieraan hebben bijgedragen en wel vóórdat iemand de troon bestijgt. In deze boeken staan gebeurtenissen beschreven die niemand anders onder ogen zijn gekomen.
Voor een hofbiograaf betekent dit kaartje goud. Eindelijk zal hij te weten komen of de geruchten dat die boeken bestaan waar zijn en áls ze bestaan zal hij ze moeten vinden. Het zal de kroon op zijn werk worden. Hij kan dan alle koninklijke geheimen openbaren, de Nederlandse geschiedenis zal herschreven worden!

Ondertussen lezen we hoe het Willem-Alexander vergaat. Hij baalt enorm dat hij het kaartje verloren is. Vooral vanwege de opdracht maar ook omdat zijn moeder heel boos zal zijn dat hij zo nonchalant is geweest, iets wat ze hem wel vaker verweten heeft. Hij neemt contact op met Henk Wesseling zijn begeleider bij zijn geschiedenisstudie en nu mentor en voorzitter van het College van Vertrouwen. Gelukkig zijn Henk Wesseling en Cees Fasseur oud-studiegenoten die nog steeds contact met elkaar hebben...
En dat is precies wat Fasseur doet, hij neemt ook contact op met Wesseling en weet niet dat hij daarmee een enorme machine in werking zet. Kost wat kost moet voorkomen worden dat Cees Fasseur verder zoekt. Maar Fasseur is slim en daardoor iedereen net steeds een stapje voor. Zal hij de Boeken van Oranje vinden? Bestaan ze überhaupt wel?

Patrick Bernhart heeft met De Boeken van Oranje een fantastich verhaal geschreven waarin hij fictie vermengt met feiten. Het is duidelijk dat de schrijver zich flink verdiept heeft in de geschiedenis van de Oranjes. Er worden werkelijke toespraken en werkelijke gebeurtenissen verweven in het verhaal. Het aparte is dat we in dit boek ook de (fictieve) memoires van Willem-Alexander te lezen krijgen. Bepaalde gebeurtenissen zal je daardoor hierna blijvend anders zien. Alexander vertelt ook wat zijn moeder hem allemaal geleerd heeft en op welke manier zij dat deed. Hij schrijft hoe hun omgang was (soms slecht, soms prima) welke maatstaven Beatrix hanteerde en hoe zij wist wat de mensen graag van haar zagen. Ook geeft hij, net als zijn voorouders, weer welke strategie hij zal voeren tijdens zijn regeerperiode. Hij richt zich, net als zijn moeder, tot zijn opvolger, zijn dochter Amalia.
Ondertussen volg je Cees Fasseur en zijn achtervolgers en wordt het nog spannend ook. Zal Fasseur slagen in zijn zoektocht? En wat gebeurt er dan?

Natuurlijk is het bijzonder dat mensen die werkelijk bestaan de hoofdpersonages in dit fictieboek zijn. Daardoor heb je het gevoel dat het zomaar eens allemaal écht zo gegaan kan zijn als Willem-Alexander beschrijft. Ook ga je bijna geloven dat de Boeken van Oranje werkelijk bestaan!
Er zit een flinke satirische ondertoon in het verhaal dat maakt dat je af en toe breeduit zit te grijnzen.
Kortom, een uitstekend, humoristisch boek met thrillertrekjes. Een boek dat menigeen veel leesplezier zal opleveren.

ISBN 9789046815373 | Paperback | 191 pagina's | Nieuw Amsterdam | maart 2013