Nicolien Mizee

Toon alleen recensies op Leestafel van Nicolien Mizee in de categorie:
Nicolien Mizee op internet:

Toen kwam moeder met een mes Toen kwam moeder met een mes

Ida past niet in het enigszins artistieke gezin waar ze in opgroeit. Haar moeder is een dominante vrouw, en haar ideeën en uitspraken brengen Ida in de war. Ze benijdt de buren die een herderstafereel van glas voor het raam hebben staan, of een klok van een hond dat bij andere hangt. Als ze haar moeder probeert te vertellen hoe gezellig dat haar lijkt, begrijpt haar moeder het niet: “wat ben je toch kritisch! Net als ik! Maar het zijn in wezen doodgoeie mensen!” Ida probeert de wereld in balans te brengen: haar ledematen moesten exact dezelfde inspanning leveren bij het bewegen. Steeds verzon ze nieuwe bezweringen, die niet hielpen.

Ook haar familie is niet bepaald doorsnee te noemen. Een oom met smetvrees die wel heel erg ver gaat. Een overgrootvader die beroemd is om het verkeerde schilderij. En nog meer verknipte figuren waarvan oom Melchior een vrij grote rol in het boek heeft.

“Melchior was ervan overtuigd dat de steen van de beschaving in een snel toenemend tempo de heuvel afrolde en dat hij er, om een val in de afgrond te voorkomen, een enorme trap tegen moest geven, een taak waar hij, omdat niemand leek te zien hoe nijpend de situatie was, helemaal alleen voorstond. Hij had geen hoge dunk van zichzelf. Hoewel zijn vrouw en dochter van hem hielden en zijn bedrijf ondanks de voorspellingen van de familie nog altijd niet failliet was, wist Melchior zeker dat dit alles op toeval, willekeur en vergissingen berustte."

Ida raakt in een crisis, ze moet haar jeugd verwerken. Daardoor komt ze in botsing met haar moeder. Bizarre gebeurtenissen volgen.
Er worden situaties beschreven waarvan je denkt, dat ze in realiteit niet kunnen gebeuren, maar het past helemaal in het verhaal. Een verhaal, dat soms hilarisch is, maar ook schrijnend. Ik heb het boek in één keer uitgelezen!

“Als jullie maar één ding goed onthouden,’zei vader, ‘heilige oorlogen bestaan niet.’ Hij zei vaak dat ze maar één ding hoefden te onthouden, maar het was elke keer iets anders.

ISBN 9038849400 | Paperback | 207 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 2004

© Marjo, april 2006