Nicole Krauss

Toon alleen recensies op Leestafel van Nicole Krauss in de categorie:
Nicole Krauss op internet:

De geschiedenis van de liefde De geschiedenis van de liefde

De geschiedenis van de liefde bestaat uit drie verhalen die door elkaar heen lopen. Je moet er goed bijblijven wil je alles nog kunnen volgen.

Het begint allemaal met het boek 'De geschiedenis van een liefde', een boek door Zvi Litvinoff geschreven. Charlotte Singer heeft dit boek van haar inmiddels overleden man gekregen en haar dochter Alma vernoemd naar de hoofdpersoon van dit boek.
Charlotte krijgt van ene Jacob Marcus het persoonlijke verzoek dit boek voor hem te vertalen. Dochter Alma ziet hierin een teken, ook voor Jacob is dit boek blijkbaar belangrijk, en ze ziet in gedachte al een mooie relatie opbloeien tussen haar moeder en deze man. Zij wil daarin bemiddelen en doet dat ook. Ondertussen raakt Alma gefascineerd door de Alma van het boek en besluit uit te zoeken of deze Alma werkelijk bestaat.
Haar broertje, die denkt dat hij de messias is, denkt dat zijn zus op zoek is naar haar werkelijke vader. Charlotte was namelijk al zwanger van iemand anders voordat ze met David Singer trouwde. De zoektochten van broer en zus zijn beiden vaak vermakelijk, soms tragisch.

Daarnaast is er Leopold Gursky, een voor de Tweede Wereldoorlog naar Amerika gevluchte Poolse jood, ex-slotenmaker, die een heel teruggetrokken bestaan leidt. Zijn hele flat ligt vol met door hem geschreven verhalen. Gursky heeft een zoon, een inmiddels bekend schrijver, maar de zoon weet niet dat hij de vader is. En dan is er nog Zvi Litvinoff, de schrijver van het boek.

Het bijzondere van dit boek is dat het helemaal om fantasie draait. Het leven van Gursky bestaat zelfs uit fantasie, hij kan niet meer zonder het schrijven, schrijven IS zijn leven. Alma fantaseert over Jacob en haar naamgenote en heeft haar broertje hele verhalen over zijn vader verteld die gekneed waren naar zijn wens. Broertje fantaseert weer hele verhalen rond Alma en haar vader. Persoonlijk sprak Gursky mij het meest aan. Hij is een oudere man met een hele levensgeschiedenis achter zich, dat maakt hem meer een echt mens. Hij vertelt zijn verhaal met de nodige humor en zelfspot. Zijn levensverhaal is soms heftig maar door hem op zo'n relativerende manier vertelt dat het mooi, ontroerend en bijzonder is.
Alma en haar broertje komen minder krachtig over, je krijgt niet zo'n goed beeld van hen als van Gursky. Litvinoff vertelt zijn verhaal niet zelf, zijn verhaal wordt verteld. Litvinoff blijft het meest schimmige figuur.

Wat ik minder prettig vind is dat in dit boek soms één zin op één bladzijde staat, ik vind dat erg vervelend lezen.
De hele structuur en opbouw van het boek deed me sterk denken aan Extreem Luid & ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer. Dat kan ook kloppen want ik kwam er, toen ik informatie zocht over Nicole Krauss, achter dat zij de vrouw van Foer is. Ook in dit boek dus zoektochten en worden heden en verleden door elkaar verteld. Ik vind dit boek beter dan Extreem Luid..., de personages zijn geloofwaardiger en de taal die Krauss gebruikt is mooier, levendiger en intenser. Als je zin hebt in een mooi maar ingewikkeld boek dan is dit zeker een aanrader.

ISBN 9041409319 | Paperback | 292 pagina's | Uitgeverij Anthos | 2005

© Dettie, december 2005