Nelleke Noordervliet

Toon alleen recensies op Leestafel van Nelleke Noordervliet in de categorie:
Nelleke Noordervliet op internet:

Zonder noorden komt niemand thuis Zonder noorden komt niemand thuis

Nederland is een prachtig land, waar je leeft in welvaart en vrijheid, maar het nadeel is dat je altijd en overal mensen tegenkomt, ook de mensen die je echt helemaal nooit zou willen zien. Voor Robert Andersen, de hoofdpersoon in Zonder noorden komt niemand thuis, geldt dat zeker als hij verneemt dat de moordenaar van zijn vrouw vrijkomt uit de gevangenis. Rationeel weet hij dat hij moet vergeven, omdat de moordenaar zijn straf erop heeft zitten, maar emotioneel kan hij dat niet. Hij wil wraak. En de wraak die hij wil, wil hij tegelijkertijd niet uitvoeren. Daarom vertrekt hij voor onbepaalde tijd naar Canada. Hij huurt een huis in een klein dorp, waar hij ontdekt dat dit het huis was van Beverly Walker, die twee jaar geleden spoorloos verdwenen is. Hij ontdekt dat niemand haar mocht en gaat op zoek in documenten, zoals brieven en foto’s, die nog in de woning aanwezig zijn. Verder vraagt hij de dorpsbewoners uit over Beverly Walker. Die zijn daar niet blij mee. Ze mochten Beverly niet, niemand mocht Beverly ooit en gaandeweg het verhaal wordt duidelijk waarom dat zo was. Robert Andersen zou willen weten of ze een ongeluk heeft gekregen of wellicht is vermoord. Zelfmoord zou ook nog kunnen. Hij graaft en hoe dieper hij graaft, des te geïrriteerder raken zijn mededorpsbewoners. Intussen denkt hij na over het verlies van zijn vrouw, over hun huwelijk en over een ervaring die hij vlak na haar overlijden opdeed, namelijk het vluchtige gevoel van opluchting. Daarover voelt hij zich schuldig.

Het boek is geschreven in een mooie, degelijke stijl. Vooral in het begin waan je jezelf in Canada, zo levendig beschrijft Noordervliet de stille omgeving, de wegen met aan weerszijden grote bomen en verder niets. De zoektocht van Robert naar de achtergrond van de verdwijning van Beverly is spannend. Toch vraag ik me af of het boek niet beter zou zijn geweest als Robert een vrouw was geweest. De gedachten en emoties van Robert zijn namelijk nogal vrouwelijk: zelfreflectie, kritiek op zijn eigen soms botte en onhandige handelen tegenover dorpsgenote Jane op wie hij een oogje heeft, het schuldgevoel, allemaal zaken die ik eerder bij een vrouw dan bij een man zou verwachten. Bovendien zou een verhaal over een vrouw die in haar eentje naar een afgelegen gebied vertrekt om haar wraakgevoelens te ontlopen gewaagder zijn. Inderdaad, een vrouw doet zoiets niet zo heel snel, en dat was voor Nelleke Noordervliet nu juist een reden om van haar hoofdpersoon een man te maken. Dat vertelde ze tenminste tijdens een lezing, een paar weken geleden in Bilthoven.

Dat neemt niet weg dat dit boek een verademing is om te lezen. Het verhaal gaat aangenaam traag, het taalgebruik is zorgvuldig en weloverwogen en het is nog spannend ook.

ISBN 9789045703091 | Hardcover | 234 pagina's | Uitgeverij Augustus | oktober 2009

© PetraO, 30 november 2009