Nelleke Noordervliet

Toon alleen recensies op Leestafel van Nelleke Noordervliet in de categorie:
Nelleke Noordervliet op internet:

Snijpunt Snijpunt

En ook deze Nederlandse diva stelt teleur. Ik ga nu toch denken dat het aan mij ligt...

Deel een begint intrigerend: een lerares, Nora, wordt op school in haar arm gestoken met een mes, door een jongen van buitenlandse afkomst. Toen hij in zijn onwetendheid 'woorden, woorden, woorden' riep, hetgeen Nora als een citaat van Shakespeare herkende (wist die jongen veel) glimlachte ze. Dat was voor hem ontoelaatbaar.
Er wordt aangifte gedaan, de jongen wordt in voorarrest gezet, maar de rector van de school zou het liefst alles in de doofpot stoppen en Nora voelt zich niet serieus genomen, en heel alleen. Thuis heeft ze weinig steun, ze is gescheiden en haar dochter is een bijna zeventienjarige puber, met wie ze een voorzichtige relatie heeft. Dit meisje Franca, is graag bij haar vader, die behandelt haar tenminste als volwassene, vindt ze. Maar hij is nu op vakantie in Italië. En komt niet terug op de dag dat hij dat zou doen.
Deel twee gaat over een derde eenzaam personage: de ex. Hij is op zoek naar de wortels van een schrijver die ooit vier boeken heeft geschreven, de ABCD-boeken, en daardoor een cultfiguur is geworden, maar de man is verdwenen. Als hij nog leeft is hij bijna vijfennegentig. Guido is er van overtuigd dat hij ofwel ergens in Italië woont of daar begraven is. Dat gaat tegen de ideeën van de bewonderaars in, die hem niet serieus nemen. Hij voelt zich overigens ook niet serieus genomen door Nora en haar familie, en nu zal hij bewijzen dat hij het bij het rechte eind heeft.
Deel drie gaat over Franca. Ook zij voelt zich niet serieus genomen, door haar moeder in dit geval. En ze besluit om dan zelf maar naar Italië te gaan en haar vader te zoeken. Ze vindt er helaas meer dan haar lief is. In de tussentijd heeft ook Nora besloten naar Italië te gaan, en ze neemt een journalist mee, ene Paul, die de enige is die ooit met de beroemde schrijver in gesprek is geweest en daar nog steeds op aangekeken wordt. Eenmaal met z'n allen in Italië zal er tenslotte een apotheose plaats vinden. En dan volgt nog een epiloog.

Ik vind dit boek ongeloofwaardig op het lachwekkende af. Alsof het niets is gaan ze in optocht naar Italië om daar verstoppertje te gaan spelen. De schrijver om wie alles daar draait wordt helemaal niet uitgewerkt, waarom zijn die boeken zo belangrijk? En wat heeft nu uiteindelijk die steekpartij met het hele verhaal te maken? En hoewel Noordervliet best mooie dingen kan schrijven, heb ik me deze keer meer geërgerd aan het overdrevene, de verwijzingen, het gebruik van moeilijke woorden waar dat helemaal niet nodig is. Ze staat bijvoorbeeld met een oorlam in haar hand die even verderop gewoon een borrel wordt. En een kinderboek dat ze even in de hand neemt, legt ze ongelezen weer weg. Ja, wiedes.. Enne: 'blikken van mannen kusten haar'. Tikkeltje overdreven hoor. Wat ik er aan over heb gehouden is dat een verhaal altijd meer kanten heeft. Nou de kant die ze mij getoond heeft is helaas negatief.

ISBN 9789045701448 | Paperback | 376 pagina's | Uitgeverij Augustus | januari 2008

© Marjo, 26 mei 2009