Mireille van Hout

Toon alleen recensies op Leestafel van Mireille van Hout in de categorie:
Mireille van Hout op internet:

Familiestuk Familiestuk

Hanneloor kent haar oudere zus Isolde meer van de televisie en uit de bladen dan van echt contact. Ze hebben elkaar nu ook al jaren niet meer gezien, en het verbaast haar man Max dan ook ten zeerste dat  Hanneloor haar heeft uitgenodigd met Kerst. Maar hun ouders zijn nu allebei overleden, en ook de tweelingzus van Isolde, Katja, is er niet meer.
Hanneloor weet dat er geheimen zijn, en ze wil daar wel eens het fijne van weten. Waarom heeft Isolde zo’n hekel aan de tweede man van hun moeder? Hij was een goede vader, vindt ze, en een prima opa  voor kleindochter Puck. Ooit hebben Isolde en Hanneloor, toen zeventien, een reis gemaakt naar Florence, en in de trein had haar zus bijna alles verteld. Maar ze werden gestoord, en nooit meer was er een nieuwe gelegenheid. Ook met deze Kerst zal het niet lukken: Isolde krijgt een inzinking en moet worden opgenomen in een psychiatrische inrichting.

Dan volgt deel twee, verteld door Isolde.
We gaan terug in de tijd. Het is 1944, en we bevinden ons in Veghel, waar in de oorlogsjaren een vliegveld werd aangelegd voor de Duitsers, en grotendeels door Nederlanders. We kennen het als vliegveld Volkel.
Katja en Isolde zijn dan zeventien, en wonen met hun ouders op een vrij afgelegen boerderij. Hun moeder is Duits van origine, en hun vader heeft aanvankelijk wel oor naar de Duitse plannen. Dat zal hem aan het eind van de oorlog nog duur komen staan. Er is ook een onderduiker, die een oogje heeft op Isolde. Maar zij vindt een andere liefde. Een gevaarlijke liefde.

Hoewel in het begin van het boek al wel vermoedens rijzen over hoe de vork in de steel zit, ben ik niet van plan meer te vertellen. Het zou toch een deel van de spanning wegnemen.
De schrijfster heeft onderzoek verricht naar de geschiedenis van Volkel, en naar de Duitse militairen die daar gelegerd waren. Er blijkt nog een ‘museum’ te zijn, waar veel informatie te vinden is. Natuurlijk zijn er ook boeken over geschreven. Mireille van Hout heeft een aantal feiten gebruikt, en al of niet aangepast aan het verhaal dat ze vertellen wilde. Dat verhaal is niet op werkelijkheid gebaseerd, maar het zou zo maar kunnen dat het wel gebeurd is.
Tenslotte kent liefde geen grenzen, en kenden de oorlogsjaren andere normen en waarden. Opvallend is bijvoorbeeld dat jonge meisjes die verder wel ingezet werden bij al het boerenwerk, absoluut niet bij het kalveren van een koe aanwezig mochten zijn! Pas als ze getrouwd waren mocht dat. Er waren veel zaken die het daglicht niet mochten zien: er is een passage over de doeken die op zolder moeten hangen. Buiten aan de waslijn? Dat deed je niet.
De kerk speelde een grote rol, al laat de schrijfster een van de personages zijn twijfel uiten: bij al deze ellende kan er geen God bestaan.
Kortom: behalve het familieverhaal wordt er ook een mooi tijdsbeeld geschetst. Het is een verhaal dat je meesleept.

ISBN 9789049952358 | Paperback | 240 pagina's | Dutch Media Uitgevers | maart 2012